Matenerklar.no

Norske foreldre i ny undersøkelse: Barnas matvaner viktigere enn jobb og bolig

Pressemelding   •   jun 20, 2011 16:10 CEST

Norske foreldre er langt mer opptatt av at barna spiser sunt enn å få større bolig og forfremmelse på jobben.

Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av Matenerklar.no, og viser at barns matvaner rangeres høyt blant foreldre.  Ni av ti svarte viktig på påstanden om at det er viktig at barna spiser sunt og tilstrekkelig med grønnsaker. Og foreldrene rangerer barnas sunne matvaner høyere enn blant annet forfremmelse på jobben, resultatet av neste stortingsvalg og løsning av klimaproblemene.

- En utfordring å spise riktig

- Det økende fokuset på kosthold, og den daglige utfordringen mange småbarnsforeldre har med å etablere gode nok matvaner er nok hovedforklaringen på funnene, mener daglig leder i Matenerklar.no, Hans Horndalsveen.

Hans Horndalsveen forstår godt de utfordringene småbarnsforeldrene opplever i måltidshverdagen.
- For det første er det vanskelig nok i seg selv å vekke barnas appetitt for grønt fremfor andre fristelser. For det andre er det også mange som ikke har oversikt over hva et balansert kosthold bør inneholde for barna, konstaterer Horndalsveen.

Enkle grep

Ifølge Horndalsveen kan kostholdet enkelt bli bedre og barna kan med enkle grep få økt appetitt. - Det er viktig å ikke fylle tallerkenen. Gi ros til barna når de spiser en grønnsak og tilby dem etterpå en ny. Man kan også la barna få en gulrot mens de sitter med leksene og venter på at maten skal bli ferdig. Dette er enkle grep, forteller Horndalsveen.

Tjenesten Matenerklar.no er en abonnementstjeneste der man får levert ingredienser og enkle og sunne oppskrifter til fem hverdagsmiddager. I dag er tilbudet tilgjengelig i Oslo, Bergen, Asker, Bærum, Lillestrøm, Stavanger, Sandnes og Strømmen, men flere steder står for tur.
- De aller fleste av våre kunder er småbarnsfamilier.  Våre kunder sier de får en enklere hverdag fordi de får sunne råvarer og oppskrifter levert hjem, sier Hans Horndalsveen

For å se flere tips, se under.

For nærmere spørsmål, ta gjerne kontakt med daglig leder i Maten er klar.no, Hans Horndalsveen på mobil 907 25 865 eller mail hans.horndalsveen@matenerklar.no

Tips til å få barna til å spise sunt:

1)      Ta det i steg
Barn har flere aktive smaksløker enn voksne og har også mindre behov for variasjon. Så det er viktig å ikke fylle tallerkene med mange, nye ting og mase på at de skal prøve mye på en gang.  Gi ros om barna vil ha brokkoli på tallerkenen og om de tør å gnage forsiktig på den. Gjennom steg-for-steg finner barna kanskje noen grønnsaker som de liker og som kan brukes jevnlig fremover?

2)      Knaskegodt og hver for seg
Å la barna starte med noe å prøve seg på allerede før middagen pleier å virke bra. Frisk gulrot å gnage på under leksene for eksempel, mens du gjør ferdig maten.
Et annet knep for å få de til våge mer er å servere grønnsakene hver for seg, i stedet for å blande de sammen.  Legg ovnsbakte grønnsaker (for eksempel potet, gulrot, paprika) hver for seg på pannen, så kan barna skille de bedre fra hverandre.

3)      Gjem grønnsakene

Revet squash, rotgrønnsaker og løk er godt i kjøttsaus, kjøttdeig/ farsedeig og i gratenger. Barna merker ingenting! Det finnes en amerikansk bok, ”Deceptively Delicous” av Jessica Seinfeld som kun handler om hvordan man ”gjemmer” grønnsaker i maten. En bra idé for dem som har grønnsakstreikende barn... Det kan være litt vanskelig å oversette de amerikanske målenhetene men prinsippet er det samme, nemlig koke grønnsaker, lage puree, som for eksempel spinat (babyspinat trenger ikke engang og kokes), blomkål, brokkoli, squash, søtpotet, gulrot, rødbeter og erter. Noen forslag er f. eks eggerøre og potetmos med blomkålpuré, hamburger med gulrotpuré, pastagrateng med brokkolipuré og pennekaker med søtpotetpuré. Puréene kan du fryse ned og ta opp ved behov

4)      Tacoforbannelsen

Det er hardt eller nesten umulig for en barnefamilie å stå i mot presset for en tacomiddag, fast følge til Gullrekka eller X-factor på fredagskvelden. Men med noen enkle grep gjør du den i alle fall vesentlig mer sunn og miljøvennlig!
a.       Lag din egen tacokrydderblanding som du kan bruke av mange fremover: Ta fram en stor boks og bland 3 ss salt, 4 ss chilipulver, 4 ss paprikapulver, 2 ss hvitløkspulver, 2 ss løkpulver, 2 ss oregano, 2 ss spisskummen og 2 ½ tsk cayennepepper. Bruk den når du krydrer din kyllingkjøttdeig i stedet for å bruke de ferdige kryddermiksene. Da slipper du natriumglutamat (E621) og sukker.
b.      Lag din egen guacamole på 2 moden mosede avokadoer, saften fra ½ sitron, 1 småhakket tomat og litt finhakket rødløk. Smak til med ca ½ tsk salt og1 krm (kryddermål) pepper. Fersk koriander eller finhakket rød chili setter en ekstra piff på om du liker det.
c.       Kjøp økologiske tortillas! De vanlige er fulle av tilsetningsstoffer. Se etter den grønne pakken fra Santa Maria. Selv de økologiske også inneholder palmeolje, men den kommer fra eldre avlinger og du bidrar dermed ikke til ytterligere rovdrift på regnskog.

Matenerklar.no leverer fem ferdig planlagte middager på døren  - med oppskrift og råvarer. tilbyr levering hjem på døren av ferdig planlagte matposer med tilhørende oppskrifter. Kundene får tid til å lage god, sunn og klimasmart mat av beste kvalitet og får samtidig en god samvittighet. Vi arbeider også for en større bevissthet om hva som klimasmart mat. Vi donerer jevnlig mat til trengende familier i Norge. For oss er det ekte matglede. Matenerklar.no er et datterselsap av familieselskapet Middagsfrid som ble grunnlagt i Stockholm i 2007 og leverer i dag sunne råvarer til familier i Sverige, Danmark, Tyskland og Norge.