Accur

Norske menn kan spare millioner på barberblader: Ett blad kan brukes 100 ganger med ny oppfinnelse!

Pressemelding   •   des 01, 2009 09:35 CET

En ny dansk oppfinnelse som får ett barberblad til å vare 10 ganger lenger enn vanlig, ble nylig introdusert på det norske markedet. Den lille silikonplaten kalt Razorpit, renser barberbladet etter bruk slik at du kan barbere deg opp mot 100 ganger med samme blad. Det betyr millioner av kroner i besparelse for forbrukerne og skåner samtidig miljøet mot tonnevis av miljøskadelig avfall.

Gjennomsnittlig sparer du 87 % av barberbladforbruket med Razorpit. Det betyr at hvis alle nordmenn som bruker barberblader også bruker Razorpit, vil det gi en kontant besparelse på godt over 200 millioner kroner!

Produksjon og nedbrytning av barberblader er dessuten forurensende og skadelig for miljøet. Ved å bruke Razorpit reduseres denne helt unødvendige miljøbelastningen. Razorpit er laget av materialer som kan gjenvinnes og som ikke avgir miljøskadelige stoffer. Den er dessuten tilnærmet evigvarende.

Lures til å tro at bladene blir sløve

Våtbarbering er en dyr fornøyelse. 30 – 40 kroner er vanlig stykkpris for blader til de mest populære høvlene som barberer i flere lag. Den engelske avisen Daily Mail hevder at det koster 70 øre å produsere et barberblad til Gillette Fusion Power. Det vil si en produksjonspris på kr.2,80 pr. pakke som på Rimi koster kr.152.00. Bladene kan ifølge produsenten bare brukes om lag 10 ganger før effekten reduseres og man må kjøpe nye. Mer enn 600 millioner menn og kvinner bruker barberblader og kaster dem etter få gangers bruk. Det tilsvarer 8 milliarder barberblader i året. Barberblader som kastes men som ikke er ødelagte, de trenger bare å renses:

- Folk tror at bladene slites ut, men det er ikke nødvendigvis riktig forteller den danske ingeniøren Morten Kjeldsen, mannen bak denne revolusjonerende oppfinnelsen. - Det danner seg rester av såpe, hud og hår på bladene, og dette skaper et sløvende belegg. Men selve bladet er faktisk like godt. Ved å rense dem med Razorpit kan ett blad brukes opp mot 100 ganger.

Kjeldsen fikk ideen til oppfinnelsen da den elektriske barbermaskinen hans sviktet, og han måtte gå over til våtbarbering med høvel. Sjokket over prisen på barberblader og den korte levetiden de hadde, gjorde at han fant fram til en helt spesiell renseteknikk som han så fikk patent på. Produktet fikk navnet Razorpit, og er allerede blitt en gigantsuksess i flere europeiske land.

I Norge kan Razorpit kjøpes hos butikkjeden ”Enklere liv” og på internett: www.caredirect.no .

Produktet markedsføres i Norge av

Medikal Pharma