Nyhetstips

Norske skidronninger hedres

Pressemelding   •   nov 08, 2010 10:50 CET

Oslo, 8. november 2010 – Norske skidronninger skal hedres og Pionerstipendiet vil bli delt ut ved nyåpningen av Holmenkollen restaurant. I anledningen inviterer Christian Ringnes og Eiendomsspar AS pressen. Flere av skidronningene kommer til å delta.

Ærverdige Holmenkollen restaurant har siden åpningen i 1889 vært et folkekjært turmål både sommer og vinter. Eiendomsspar AS kjøpte restauranten i 2000, og i 2004 ble renoveringsarbeidet startet.  Restauranten har gjennomgått en betydelig oppussing og fornying. Det har tatt seks år å sette den i stand, og det er investert mer enn 10 millioner kroner i prosjektet.

Morten Krogvold hedrer skidronningene på sin måte. Han har tatt portretter av våre fremste kvinnelige skistjerner. De avbildede skidronningene er Liv Grete Poiree, Tora Berger, Berit Aunli, Anette Bøe, Bente Skari, Marit Bjørgen, Therese Johaug, Anette Sagen, Kari Traa, Stine Lise Bratsberg, Stine Brun Kjeldaas, Andrine Flemmen og Ragnhild Myklebust. Bildene avdukes av Gerhard Heiberg under seansen, og flere av skidronningene vil være til stede.

Deretter vil Pionerstipendet bli utdelt til en av skidronningene.  Gerhard Heiberg vil stå for utdelingen av stipendet.

Dag:       Tirsdag 9. november
Tid:        Kl.  10.00 – 11.30
Sted:     Holmenkollen Restaurant, Holmenkollveien 119

Program:

-          Velkomst, ved Christian Ringnes

-      Kvinner, skisport og Holmenkollen , ved Karin Berg, direktør, Skimuseet

-      Avdukning av skidronningportrettene, ved Gerhard Heiberg

-      Historien om  portrettene, ved Morten Krogvold

-     Utdeling av pionerstipendet, ved Gerhard Heiberg

-     Spørsmål og svar

-    Omvisning i restauranten, ved Anders Ellburg og Christian Ringnes

Etter programmet vil det være tid til samtaler med de fremmøtte skidronninger og øvrige gjester. Lunsj for dem som har tid og anledning.

For påmelding og informasjon:                Christine Eiken, 41 69 17 16
Rita Husebæk , rh@eiendomsspar.no