Norges Kampsportforbund

Norske taekwondoutøvere skal i helgen delta i konkurranse i Østerrike

Pressemelding   •   jun 13, 2013 21:09 CEST

Sune Østli fra Oslo Mudo, Nina Bansal fra Mudo Torshov og Joachim Wien fra Hwa Rang Team i Drammen skal i helgen delta i Østerrike Open i mønster konkurranse. Østerrike Open er A stevne slik at de beste utøverne fra Europa kommer til mesterskapet.

Sune Østli skal delta i kadettklassen, mens Nina Bansal og Joachim Wien skal delta seniorklassen og de skal delta i par, mens Nina Bansal også skal prøve seg i Freestayle klassen.

De norske taekwondoutøverene har medalje som målsetting. Nina og Joachim ble de nordiske mestere for 3 uker siden, og i Spania Open vant de sølv i par, og i Belgia open vant de gull. I EM i Spania i mai kom de på en sterk sjetteplass. Sune Østlie har en bronsemedalje fra nordisk mesterskap som beste prestasjon.

Taekwondo og konkurranser
Det er i hovedsak to ulike konkurranseformer i taekwondo:mønster og kamp.
• Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og kjønn. Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

• Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for kvinner og menn. Man konkurrerer tre runder à to minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out, vinner kampen.

ITF praktiserer semikontakt, mens WTF praktiserer fullkontakt. Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.