Norges Kampsportforbund

Norske VM-deltagere i Taekwondo med ny, internasjonal sko-avtale

Pressemelding   •   jun 25, 2013 14:49 CEST

Norges Kampsportforbund har inngått en samarbeidsavtale med det Londonbaserte skomerket Fitflop. Samarbeidet er knyttet til forbundets Taekwondosatsing mot OL i Rio 2016.
Dette er en av de mest målrettede OL-satsingene i norsk idrett noensinne. De 6 mest lovende Taekwondo-utøverne i Norge har siden februar i år bodd sammen, og trent sammen 2 ganger daglig.

Som trener har Norges Kampsportforbund i samarbeid med Olympiatoppen leid inn engelske Dave Philip Cook. Han er en av verdens fremste kapasiteter på Taekwondo.

Allerede i neste uke reiser fire av deltagerne som «førstereisende» til VM i Mexico. Selv om utøverne allerede har begynt å vise tenner internasjonalt, forventes ingen gullmedaljer enda. Men det klare målet til Rio-OL i 2016 er tre deltagere og to medaljer. Norge har fra før to OL-sølvmedaljer i Taekwondo ved Nina Solheim (2008) og Trude Gundersen (2000).

Nåløyet er trangt. Bare 64 deltagere totalt får delta under OL, og ingen nasjon får ha med mer enn fire. Heller ikke en toppnasjon som Sør-Korea med mange millioner utøvere og hvor Taekwondo er minst like stort som skisport i Norge.

Norske deltagere under VM i Mexico er:

Siv Anja Mienna, Taekwondo Team Heimdal
Janike Lai, Nesodden Taekwondo klubb
Bendik Øyan, Tøyen Taekwondo klubb
Mohammed Elhatri, Tøyen Taekwondo klubb

De øvrige deltagerne i satsingen Rio 2016 er :
Tina Røe Skaar, Øvre Romerike Budo senter
Tor Løvset Waage, Taekwondo Team Heimdal

Rio 2016s sponsor, Fitflop, er et av de nyeste og hurtigst voksende skomerkene i verden. Etter etablering med bare en sandalmodell i London i 2006, har gründer Marcia Kilgore og skoene bokstavelig spasert ut i hele verden. I dag har de salgsorganisasjon i 54 land, et velassortert
utvalg av fritidssko som i løpet av få år har passert 18 millioner solgte skopar. Spesielt har Fitflop hatt suksess i USA og i Østen, men både i opphavslandet England og i Tyskland er Fitflop et betydelig merke.

Fitflopskoene har vært i norske skobutikker siden 2009.

Billedtekst 1,
Norges Kampsportforbund ser samarbeidet med Fitflop som en betydelig styrke for OL-satsingen. Ikke bare økonomisk men de er også et forbilde for hvordan man med et beskjedent utgangspunkt kan vinne verden på noen få år, sier generalsekretær Trond A. Søvik i Norges Kampsportforbund.

Billedtekst 2,
Deltagerne i Kampsportforbundets Taekwondosatsing, Rio 2016 sammen med trenerene David Cook og Mikael Oguz:

For ytterligere informasjon:
Sportssjef Dag Jacobsen – mobil: 92255988, eller mail: dag@kampsport.no

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.