Northrop Grumman Park Air Systems

Northrop Grumman Park Air Systems leverer Elektronisk Flight Strip-system til Prahas Ruzyne flyplass

Pressemelding   •   okt 12, 2010 08:50 CEST

Teknikk fra Horten gjør hverdagen enklere for flyveledere i Tsjekkia.

Flysikringstjenesten i Tsjekkia, ANS-CR har inngått en kontrakt med det norske Northrop Grumman Park Air Systems for tilpasning og levering av selskapets NOVA 9000 Electronic Flight Strip-system (EFS) til hovedflyplassen i Praha.

Tradisjonelle ’flight strips’ er papirstrimler som inneholder nødvendig informasjon om den enkelte flyvning og som blir overlevert fra flygeleder til flygeleder som en stafettpinne når ansvaret for flyet avhendes.

NOVA 9000 Electronic Flight Strip-system (EFS) brukes i planlegging av flytrafikkavvikling og erstatter papirstrimlene på flygelederpulten med en dataskjerm.

Northrop Grumman Park Airs NOVA 9000 EFS er et steg i retning CPDLC, som står for “Controller Pilot Data Link Communications” og betyr datakommunikasjon mellom flygeleder og pilot fremfor tale.

”ANS-CR er svært fornøyd med vårt mangeårige samarbeid med Northrop Grumman Park Air”, sier Jan Kubicek, ANS-CRs prosjektleder for bakkesystemer. "Nå ser vi frem til å sette NOVA 9000 EFS i operativ bruk på flyplassen vår."

NOVA 9000 EFS-systemet som blir levert til Praha er basert på resultatene av et prøveprosjekt som Northrop Grumman Park Air og ANS-CR gjennomførte. Prosjektet studerte effekten av full integrering mellom ASMGCS-systemet som brukes i overvåkning- og kontroll av bakketrafikk og et EFS system. Konklusjonen ble at full integrering mellom systemene reduserer arbeidsbelastning på flygelederen og bedrer effektiviteten slik at trafikk-kapasitet kan økes mens sikkerheten opprettholdes.

"Vi har vært en nøkkelleverandør til ANS-CR i mange år. I tillegg til kommunikasjonssystemer og overvåkning- og kontrollsystemet for bakketrafikk (ASMGCS), har vi også levert bakkeradar (SMR) og simulator utstyr til flyplassen i Praha”, sier Eldar Hauge, administrerende direktør i Northrop Grumman Park Air Systems i Norge. "Vi ser frem til å fortsette vårt nære samarbeid med ANS-CR."

Northrop Grumman Park Air Systems, basert i Oslo og Horten og i Peterborough, UK leverer kommunikasjons-, navigasjons-, og overvåkningssystemer for luftfart i mer enn 170 land over hele verden.

Northrop Grumman Corporation er et ledende selskap innen global sikkerhet som med sine 120 000 ansatte leverer innovative systemer, produkter og løsninger innen luftfart, romfart, elektronikk, informasjonssystemer, skipsbygging og tekniske tjenester til statlige og private aktører i hele verden. Vennligst besøk www.northropgrumman.com for mer informasjon.

Kontaktperson(er):

Øivind Klausen Telefon:90563054 Mobil:
E-post:oik@no.parkairsystems.com