Amadeus

Norwegian integreres fullt ut i Amadeus

Pressemelding   •   feb 24, 2010 10:12 CET

Stockholm, 24. februar 2010. Amadeus, ledende teknologipartner for leverandører, forhandlere og kjøpere av reiser, melder at Norwegian utvider samarbeidet med Amadeus og lanserer e-ticketing og knytter seg til BSP (Billing and Settlement Plan).

Integreringen vil skje gradvis. Amadeus kan som eneste GDS tilby Norwegians samlede produkter, noe som betyr at bestilling, billettering og fakturering skjer på samme måte som for tradisjonelle flyselskaper.

— For Norwegian innebærer det utvidete samarbeidet med Amadeus at vi styrker vår posisjon i forretningsmarkedet. Nå får reisebyråer tilgang til våre produkter gjennom Amadeus, og ute i bedriftene kan Norwegian bookes i overensstemmelse med bedriftens reisepolicy. Dette er helt i tråd med det kundene etterspør og med vår ambisjon om å være et flyselskap for alle, sier Lars Sande, salgsdirektør i Norwegian.

— Amadeus og Norwegian har i lengre tid hatt felles diskusjoner med flere forretningsreisebyråer for å kunne imøtekomme deres krav og ønsker rundt håndteringen av Norwegian. Som Skandinavias største og en av Europas største Low Cost Carriers (LCC), er Norwegian svært etterspurt av våre kunder. Dette samarbeidet har mange vinnere, sier Janchrister Egnefors, administrerende direktør i Amadeus Scandinavia.

Amadeus distribuerer allerede et stort antall Low Cost Carriers (LCC) og styrker nå tilbudet ytterligere når Norwegian blir mer tilgjengelig både for forretningsreisende og reisebyråer i det skandinaviske markedet.

For mer informasjon ta kontakt med:

Janchrister Egnefors
Chief Executive Officer
Amadeus Scandinavia AB
Tel: + 46 8 458 05 28
janchrister.egnefors@sca.amadeus.com

Merknad til redaktører:

Amadeus er den foretrukne teknologiske samarbeidspartneren for reiselivsbransjens leverandører, selgere og kjøpere. Selskapets løsninger for distribusjon, IT og salgssteder bidrar til at kundene kan tilpasse seg, vokse og lykkes i en reiselivsbransje i rask endring. Kundegruppene omfatter reiseleverandører (flyselskaper, hoteller, bilutleiefirmaer, jernbaneselskaper, fergeselskaper, cruiseselskaper, forsikringsselskaper og turoperatører), reiseforhandlere (reisebyråer) og reisekjøpere (selskaper og reisende). Løsningene er fordelt på fire løsningskategorier — distribusjon og innhold, salg og e-handel, bedriftsledelse og tjenester og rådgivning.

Amadeus’ gobale distribusjonssystem for reiserelaterte tjenester blir i dag benyttet av over 100 000 reisebyråer over hele verden. Gjennom Amadeus kan reisebyråene foreta bestillinger hos ca 500 flyselskaper, 36 000 bilutleiefirmaer og over 80 000 hoteller. Selskapet har 71 kontorer som dekker 219 markeder rundt omkring i verden. Selskapet ble opprettet i 1987 og er eid av WAM Acquisitions, der BC Partners, Cinven, Air France, Iberia og Lufthansa er aksjonærer. Hovedkontoret ligger i Madrid. For nærmere informasjon besøk www.amadeus.com/sca