Nyhetstips

Novo Nordisk tilbakekaller et produksjonsparti Glucagon Novo Nordisk 1 mg, pulver og væske til injeksjonsvæske, oppløsning (HypoKit)

Pressemelding   •   nov 04, 2010 16:01 CET

Novo Nordisk tilbakekaller i dag et produksjonsparti av Glucagon Novo Nordisk 1 mg, pulver og væske til injeksjonsvæske, oppløsning (HypoKit) i Norge. Preparatet brukes til behandling av lavt blodsukker (hypoglykemi) hos diabetespasienter.

Noen svært få hetteglass med tørrstoff i dette produksjonspartiet kan ha sprekker eller være knust, hvilket gjør preparatet ubrukelig.

Produksjonspartiet som tilbakekalles har batch-nummer YW60476 og utløpsdato 01/2013. Dette ”batch-nummeret” er trykket både på etiketten på esken som preparatet leveres i, samt på etiketten på hetteglasset med tørrstoff. Begge steder står ”batch-nummeret” loddrett til høyre på etiketten. Tilbakekallelsen gjelder kun preparater påtrykket dette spesifikke ”batch-nummeret”. Preparatene har vært i omløp siden ca 1. september 2010.

Det henstilles til diabetespasienter, pårørende og helsepersonell som har mottatt Glucagon Novo Nordisk 1 mg, pulver og væske til injeksjonsvæske, oppløsning (HypoKit) med batch-nummeret YW60476 å returnere preparatet til nærmeste apotek snarest mulig for å få byttet til ny vare.

Novo Nordisk beklager sterkt de ulemper denne tilbakekallingen medfører for diabetespasienter, pårørende og helsepersonell.

Ytterligere informasjon
Jakob Larsen