Shortcut AS

Ny app skal redusere faren for feilmedisinering

Pressemelding   •   jun 12, 2013 16:02 CEST

Internasjonal erfaring viser at halvparten av skadene som oppstår i helsetjenesten sannsynligvis kan unngås. Slike skader skyldes blant annet feil utregning av antall tabletter som skal brukes.

Helsebiblioteket og Statens legemiddleverk har nå med bistand fra Shortcut utviklet appen «Legemiddelutregning» for smarttelefoner og nettbrett.

Her får man hjelp til å  regne ut medisindoser både i form av tabletter, flytende, injeksjon eller infusjon. Man håper dette skal bli en god hjelp for sykepleiere og annet helsepersonell slik at man redusere omfanget av feildosering av medisin.

”I sykepleieryrket kan en kommafeil være fatal. Selv om alle sykepleiere har gjennomgått utdannelse og bestått eksamen i medisinutregning, er det ikke alle som føler seg 100% sikre på egne matematikkferdigheter. Appen skal ikke erstatte menneskene, den skal være et nyttig hjelpemiddel som forhåpentligvis vil redusere risikoen for feil i utregning av medisindoser. Sykepleierne er fremdeles personlig ansvarlige for all dosering av legemidler.” – sier Magne Nylenna,direktør for Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.

For sykepleiere er det spesielt praktisk at appen fungerer uten internettforbindelse. Brukeren kan derfor stole på at kalkulatoren virker så lenge telefonen har batteri uavhengig av om man har dekning på telefonen.

Daglig leder i Shortcut, Kjell J. Isaksen uttaler: ”Jeg er overbevist om at vi kommer til å se flere og flere leger og sykepleiere benytte smarttelefoner og nettbrett som arbeidsverktøy i årene som kommer. Innen helse sektoren ligger det uendelige muligheter for utvikling av hjelpemiddel-apper. Med de mulighetene som ligger i de mobile enhetene til å søke opp og behandle innhold offline, det være seg bilder, tekst, videoer og annen nyttig informasjon, er de perfekte plattformer for oppslagsverk og annen medisinsk litteratur som må være tilgjengelig i alle situasjoner.”.

Appen er nå tilgjengelig for gratis nedlasting i App Store og Google Play.

Shortcut (www.shortcut.no) utvikler særdeles brukervennlige apper til alle mobile plattformer. Siden 2008 har vi laget apper i verdensklasse for flere av Norges største selskaper, deriblant Hafslund, Ruter, Securitas, MatPrat, Posten, Statoil og Nordea. Vi har i løpet av 5 år vokst til 14 ansatte som alle brenner for godt interaksjonsdesign og smarte tekniske løsninger.