Shortcut AS

Ny app-trend

Pressemelding   •   feb 20, 2013 07:02 CET

Blant Norges mest brukte mobilapplikasjoner gjennom tidene er Yr, Ruter og MatPrat. Appene gir brukerne værvarsel, rutetider for kollektivtrafikk og middagsoppskrifter, informasjon de fleste nordmenn trenger hver dag. Alle tre har vært tilgjengelige i App Store siden begynnelsen. Spill-apper er også stadig populære, men det blir færre kampanje- og reklame-apper på topplistene for hver måned som går. Forbrukerne har blitt mer bevisste på hva de bruker plassen i telefonene og nettbrettene sine til.

Et økende trend i markedet som ikke er så synlig for den vanlige forbruker, er de såkalte B2E, eller ”Business to employee”-appene. I mangel av programvare som er skreddersydd for et bestemt firmas formål, velger stadig flere bedrifter å utvikle egne løsninger som tar i bruk mulighetene som de mobile enhetene tilbyr. Apper i mobiltelefoner eller nettbrett er i stand til å registrere tid og sted, ta bilder, registrere video og lyd, og signere med fingeren rett på skjermen. Alt kan være nyttig funksjonalitet som forenkler arbeidsoppgaver for de ansatte. I mange apper kan man jobbe frakoblet og siden synkronisere appen mot en sentral server. Brukeren kan også til enhver tid oppdatere innholdet i appen slik de får tilgang til aktuell data og til enhver tid har den sist oppdaterte informasjonen med seg på nettbrettet eller i smarttelefonen.

“I Shortcut er idag over 50% av appene vi utvikler B2E-løsninger. Vi har blant annet utviklet et verktøy for en av våre kunder som ved hjelp av gitte parametere hjelper den ansatte med å risiko-vurdere en bygning eller eiendom. Vi utvikler mange rene salgsverktøy der målet er vise nyttig informasjon som f.eks oppnådd resultat mot budsjett, resultat mot fjorårets, resultat i forhold til konkurrenter og annen nyttig informasjon på en enkel og oversiktlig måte. I dialog med våre kunder ser vi at spesialtilpassede verktøy blir stadig viktigere for bedrifter både i forbindelse med deres helhetlige profil og omdømme, men også i dialog med egne ansatte.” – sier daglig leder August Z. Flatby i apputviklingsfirmaet Shortcut.

Shortcut har utviklet apper for mobil og nettbrett siden 2008 og fokuserer på å utvikle apper som folk vil bruke og ha glede av uansett plattform. Shortcut har skapt en rekke apper i verdensklasse for flere av Norges største selskaper, deriblant RuterReise, MatPrat, Hafslund, Statoil og Nordea.