Fiskars Home Norge

Ny farge og unikt håndtak designet for Origo

Pressemelding   •   feb 20, 2013 15:00 CET

Origos stripemønster, som er designet av Alfredo Häberli, har blitt så kjent og kjært mønster for mange at få husker at stripene i begynnelsen kun var en dekor på noen av produktene. Serien var opprinnelig i hvitt og stripene kun på egglasset. Uansett; forbrukere rundt om i verden forelsket seg helt i det lekne stripemønsteret slik at det hvite ble avviklet, og Häberli utviklet alle delene med striper.

“I tillegg til stripene gjorde kruset uten hank Origo spesiell. Serien vekket oppmerksomhet og ble oppfattet som et helt nytt, utpreget, individuelt servise,” sier Häberli, når han snakker om serien.

“Da jeg jobbet med mønsteret under designprosessen, ble jeg inspirert av hvordan folk dekker bordene sine. Noen liker det enkelt med bare hvite toner mens andre bruker rikelig med farger. Jeg hadde klart for meg at jeg ønsket å skape en form for regnbue med mange farger og som skulle gjøre det enkelt å kombinere delene med mange ulike farger.  Mønsteret har en definert struktur og rytme og kan brukes kontinuerlig på de ulike delene i serviset”.

Krus med hank

Gjennom årene har Origo kommet i mange ulike fargekombinasjoner, men basisen er fortsatt den samme; interessante og varierende farger som understreker tydelig samme rytme i stripene. I april 2013 lanseres Origo grønn med farger som representerer letthet og ro.

Undersøkelser i markedet har avdekket et ønske og behov blant forbrukerne om et krus som tilfredsstiller dagens kaffe- og tevaner.  På bakgrunn av dette lanseres det i april nytt, litt større krus med et unikt håndtak. Kruset på 0,4l blir tilgjengelig i Origofargene oransje, beige og den nye grønne. Origo grønn vil også komme med en del tekstiler.

Teema i vårgrønn drakt

Celadon glasur representerer lange tradisjoner innen keramikkproduksjon og har vært kjent i Asia gjennom århundrer. Fargen ble laget ved å tilsette jernoksid i enten keramikkmasse eller glasur med den hensikt å etterligne nyanser av jade.

Borddekkingen blir komplett med Matti Klenell’s Nappula lysestake, som nå kommer i celadongrønn.  Kartio and Kastehelmi i skogsgrønn fullfører den vårlige fargepalletten og legger til rette for mange ulike kombinasjoner.

Mye av essensen i Iittalas produkter er at de skal være mulig å kombinere med hverandre. Derfor lanseres denne våren det klassiske serviset Teema i celadongrønn. Dette funksjonelle, ensfargede serviset åpner for interessante kombinasjoner sammen med Origo.

Om Fiskars

Fiskars er en global leverandør av funksjonelle og brukervennlige produkter for hjem, hage og uteliv. Konsernet har en sterk portefølje av betrodde internasjonale merkevarer, blant annet Fiskars, Høyang-Polaris, Iittala, Rörstrand, Arabia, Gerber og Buster.

Etablert i 1649, gjør Fiskars til det eldste selskapet i Finland. Vi har jobbet med verktøy, skjæring og smidd stål helt siden vi startet operativsystemet for 360 år siden. Våre røtter er i landsbyen Fiskars, et idyllisk sted for kunst og design, hvor moderne estetikk møter gamle lange tradisjoner. Fiskars lanserte verdens første saks med plasthåndtak i 1967. Siden da har våre oransje sakser solgt mer enn 1 milliard over hele verden, og densikoniske status har resultert i at den oransje Fiskars fargen er synonymt med saksen over hele verden. Fiskars er verdens nummer 1 saksemerke.