Coop Norge

Ny næringspolitisk sjef i Coop

Pressemelding   •   nov 23, 2011 13:58 CET

Håkon Ødegaard (50) er ansatt som næringspolitisk sjef i Coop Norge SA. Han tiltrer stillingen tidlig på nyåret.
- Vi er glade for å få Håkon Ødegaard tilbake i stallen. Han har bred bakgrunn, nå sist som kommunikasjonsrådgiver i Buskerudby-samarbeidet, hvor han jobber tett opp mot politiske miljøer. Dette vil komme godt med i stillingen som næringspolitisk sjef i Coop, sier informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad.
- I tillegg kjenner han organisasjonen vår godt, han jobbet her som informasjonssjef fra 1998 til 2004. Dette gjør at han raskt kan bli operativ, og det er en stor fordel, understreker Kløvstad.

Håkon Ødegaard har lang erfaring med organisasjonsarbeid, blant annet fra ledende stillinger i Fredskorpset og Tusenårsjubileet i Trondheim.
- For Coop som er en medlemsorganisasjon, er dette erfaring vi vil få glede av. Jeg ser frem til at Håkon begynner, uttaler Kløvstad.

Håkon Ødegaard er gift, har tre barn og er bosatt i Asker.

Coop - Norges største kundeeide dagligvare- og faghandelsaktør

Coop er Norges eneste dagligvarekjede som er eid av kundene selv. Coop eies og drives av 120 samvirkelag. Bak disse står 1,3 millioner medlemmer. Coop driver detaljhandel og eiendoms- og industrivirksomhet. Samvirkelagene er organisert i Coop Norge SA som de eier, og som igjen organiserer og driver alle felles oppgaver for den samlede virksomheten.

Gjennom datterselskapet Coop Norge Handel AS drives grossist-, logistikk- og kjedevirksomhet, mens datterselskapet Coop Norge Eiendom AS driver kjøp, salg, utvikling og forvaltning av eiendom. Coop driver i dag rundt 870 dagligvarebutikker innenfor egne kjedekonsepter i tillegg en del kjedeløse.

Coop driver også rundt 20 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler i ulike bransjer som elektro, sport, kjøkken og hjem. Til sammen har Coop cirka 1.200 butikker og kaféer over hele landet.