Westerdals – Oslo School of Arts, Communication and Technology (Westerdals Oslo ACT)

Ny og spennende bachelor i Visual Effects

Pressemelding   •   des 03, 2015 07:43 CET

Bruken av visuelle effekter (Visual Effects/VFX) i film, TV og reklamer har økt i takt med at teknologien blir stadig mer avansert, og bransjens behov for kompetente VFX-utøvere er større enn noensinne. Det nye studiet er utviklet i nært samarbeid med aktørene i bransjen og ledes av den internasjonalt anerkjente Hans Gunnar Brekke.

– Visual Effects brukes for å skape en illusjon av en verden som ikke finnes, eller er for krevende å fange på filmrullen, forteller Brekke. – Kort sagt kan man si at vi hjelper regissøren med å realisere sin visjon ved hjelp av digitale effekter, som skal se ekte ut.

Jobbet på Hobbit-filmene

Brekke har lang erfaring med VFX for spillefilmer. Han har jobbet på storproduksjoner som er kjent for sine spesialeffekter, som de to siste Hobbit-filmene, Twilight-filmene, Dawn of the Planet of the Apes og den nye Jungelboken, som kommer ut i april 2016. Etter 17 år i utlandet har Brekke bygget seg opp et stort internasjonalt nettverk. Dette vil studentene merke ved at han også vil bringe inn internasjonale gjesteforelesere.

Kombinerer kreativitet, kunst og teknologi

– Vi hadde mange samtaler med ledende selskaper og aktører i bransjen. Dette har blitt et studium som er bygget på en solid kunstnerisk plattform, hvilket er ganske unikt i Norge. Visual Effects handler om å kunne skape et spennende bilde, noen ganger bedre enn virkeligheten selv. Da må man appellere til og dyrke det kreative og det kunstneriske i studentene, ikke bare de tekniske ferdighetene. Det er viktig at det skal se ekte ut. Man skal helst ikke se spor etter oss i filmen, sier Brekke.

- Bransjen ga også tydelig uttrykk for at de har behov for compositors, kunstnerisk skolerte utøvere som setter sammen ulike elementer til ferdig bilde i postproduksjon. Derfor gir vi studentene en dyp ekspertise i compositing bygget på solide grunnleggende ferdigheter innen kunst og filmspråk (cinematography).

Bransjenær

– Westerdals Oslo ACT ligger i hjertet av hele produksjonmiljøet i Norge, med store studioer og produksjonsselskap like i nærheten. Dette er en styrke vi vil benytte oss av, både når det gjelder forelesere, gjestelærere og praksisplasser. Innholdet og tematikken i studiet gir også store muligheter for tverrfaglig samarbeid med mange av de andre studiene på høyskolen vår.

– Vi er veldig heldige som har fått med oss Hans Gunnar på laget, sier dekan Leif Holst Jensen, ved Avdeling for Film, TV og spill. – Vi hadde ambisjoner om å starte med VFX, og timingen med at han ønsket seg hjem igjen til Norge var perfekt. Hans Gunnar har jobbet tett med programansvarlige på Spilldesign, Ole Goethe, og på 3D-grafikk, Ivar Kjellmo, med utviklingen av studiet. Vi ser at dette utfyller og styrker det eksisterende studietilbud vi har, sier Holst Jensen.

Hans Gunnar Brekke vil presentere det nye studiet for omverdenen for første gang under Digital Storytelling Masterclass på Westerdals Oslo ACT, campus Vulkan lørdag 5. desember.

Kontakt:Dekan Leif Holst Jensen: leif.holst.jensen@westerdals.no / 909 48 993Programansvarlig Hans Gunnar Brekke: hans.gunnar.brekke@westerdals.no / 404 73 725

Om programmet på Digital Storytelling Masterclass:

Om Westerdals Oslo ACT:

I juli 2014 fusjonerte de tre høyskolene Westerdals, NISS og NITH til Westerdals - Oslo School of Communication, Arts and Technology. Høyskolen har fem fagavdelinger: - Kunstfag, Kommunikasjon, Teknologi, Ledelse og Film, TV og Spill. Westerdals Oslo ACT legger til rette for at studenter kan jobbe tverrfaglig på tvers av studieprogrammer, og trekke på hverandres kompetanse i utvikling av kreative og tekniske løsninger. Westerdals Oslo ACT tilbyr høyere utdanning innen 25 bachelor- og masterprogrammer.

Sommeren 2014 fusjonerte høyskolene Westerdals, NISS og NITH og dannet Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology (Westerdals Oslo ACT). Westerdals Oslo ACT tilbyr høyere utdanning innen 25 bachelor- og masterprogrammer.