Virke e-Handel

Ny rekord for netthandel

Pressemelding   •   jan 15, 2014 11:46 CET

Norske nettbutikker økte i fjor omsetningen med hele 12,5 prosent. Det ble handlet varer for i alt 18, 6 milliarder kroner. Det er en mye kraftigere vekst enn det tradisjonell butikkhandel kan vise til.

Det er tall fra Statistisk sentralbyrå og norske netthandleres organisasjon, Distansehandel Norge, som viser dette.

Daglig leder i Distansehandel Norge, Gerhard Anthun, sier et netthandelen i desember slo alle rekorder.

– Da var veksten på hele 18 prosent i forhold til forrige år. Til sammenlikning økte tradisjonell butikkhandel med ca. en prosent.

– Omsatt til tall ble det i fjor handlet varer for 18, 6 milliarder kroner fra norske nettforretninger, sier Anthun.

– Men dette er bare én del av bildet: Nordmenn kjøper stadig mer fra utenlandske nettbedrifter, i fjor anslagsvis for bortimot 5,5 milliarder kroner. Utenlandshandelen vil fortsette å vokse, og dette understreker betydningen av like rammevilkår for norske og utenlandske bedrifter. Dette er like viktig for butikkhandelen som for netthandelen, understreker Anthun.

Noen tall, basert på omsetningstall fra et utvalg norske netthandelsbedrifter samt oppgaver fra Statistisk sentralbyrå:

* Norske nettbedrifter økte i fjor omsetningen med 12, 5 prosent, til 18,6 milliarder kroner.

* Butikkhandelen vokste med 1,5–2,0 prosent.

* Nettbedriftene økte omsetningen i desember med 18 prosent mot 1,0–1,5 prosent for butikkhandelen.

* Utenlandske nettbedrifter omsatte i fjor for 5,0–5,5 milliarder kroner til norske kunder.

* Totalt handlet nordmenn varer på nett for ca. 24 milliarder kroner.

Distansehandel Norge er bransjeorganisasjon for E-handlere i Norge, og har etablert og styrer godkjenningsordningen Trygg E-handel. Organisasjonen er bransjens talerør og forbrukernes garantist for seriøs og kundevennlig handel.

Med distansehandel menes alle handelsformer der kjøper og selger ikke møtes fysisk. Organisasjonen ble etablert som Norsk Postordreforening i 1983.