Coca-Cola Enterprises Norge AS

NY SJANSE TIL Å FINNE DITT NAVN PÅ EN COCA-COLA FLASKE – 85 % av befolkningen får navnet sitt på etiketten

Pressemelding   •   mai 26, 2014 12:37 CEST

(Lørenskog, 26.5.) Nå kan du finne ditt eget navn på en Coca-Cola flaske, i stedet for den berømte logoen. I fjor stod tusenvis av nordmenn og søkte gjennom butikkhyllene for å finne nettopp sitt navn på etiketten. I år vil vi gi enda flere denne opplevelsen, sier Tonje Haugen i Coca-Cola.

I sommer inviterer Coca-Cola folk til å komme sammen for å Share a Coke med venner og familie. I Norge og ti andre europeiske land vil den ikoniske logoen til Coca-Cola byttes ut med personnavn. Kampanjen handler om samhold og positivitet, ved at man finner navnet på dem man er glad i, for så å dele med hverandre.

Hundrevis av nye navn

– Folk reagerte over all forventning i fjor og flaskene ble en snakkis både i sosiale medier og i butikk, sier Tonje Haugen, ansvarlig for kampanjen i Coca-Cola Norge.

– Samtidig var det mange som ikke fant sitt eget navn, siden det kun var 150 av Norges vanligste navn på flaskene. I år vil vi derfor glede enda flere. Det gjør vi ved å sette nesten tusen nye navn på Coca-Cola flaskene; til sammen 1 138 navn og kallenavn. Det betyr at rundt 85 % av befolkningen i Norge får sitt eget navn på en Coca-Cola flaske, der den berømte logoen normalt står. Slik får enda flere gleden av skattejakten etter flasken med nettopp deres navn på – eller navnene til noen de er glad i, fortsetter Tonje Haugen.

I norske butikkhyller fra juni til september

I perioden juni til september kan man her i Norge finne Coca-Cola flaskene med 1 138 navn og uttrykk i butikkhyllene. Navnene vil hovedsakelig være å finne på halvlitersflaskene med Coca-Cola og Coca-Cola Zero, men også på flerpakninger med bokser og halvannenlitere.

Tonje Haugen i Coca-Cola kan fortelle at mange butikker de siste dagene har fått årets Share a Coke-flasker, slik at man allerede nå kan begynne å se etter sitt eget navn – eller navnene til familie og venner. Så da er alt klart for at Hjørdis, Olga, Ronny, Frank, Bettina, Linnea, Benjamin, Katarzyna – og alle vi andre – kan begynne å lete.

Egen app

De som ikke kan vente med å finne årets Share a Coke-flasker i butikken, kan besøke nettsiden shareacoke.no. Der kan de blant annet dele en virtuell flaske med venner, og laste ned personlige bakgrunnsbilder for mobil og PC. Forbrukere kan også jakte på de ulike Share a Coke-flaskene med en «Name Dropper»-app. Denne samler innleggene som kommer i sosiale medier med emneknaggen #ShareaCoke, sammen med navnene som er på flaskene.

Skreddersy egen flaske på nett

Med alle de nye navnene på flaskene kan altså de fleste nordmenn finne sitt navn på en Coca-Cola flaske. For dem som fremdeles ikke har navnet sitt på en flaske, eller dem som ikke har tålmodighet til å lete seg frem til «sitt» eksemplar, kommer en løsning på nett. I løpet av sommeren åpner en nettbutikk der man kan skreddersy og bestille sin helt egne glassflaske med navn fra Coca-Cola. Man kan velge navn fra en liste med mer enn 500 000 navn og uttrykk! Dette gir alle som vil, muligheten til å skaffe seg sin egne versjon av den ikoniske glassflasken til Coca-Cola – med sitt eget navn, eller kanskje navnet på kjæresten, noen i familien, en venn – eller noen andre.

– Vi kommer også til å dukke opp med et Share a Coke-team i store deler av landet. Der kan folk møte opp, og få bokser med sine egne navn og ta del i andre aktiviteter. Listen over hvor vi kommer, kan man finne på shareacoke.no, avslutter Tonje Haugen i Coca-Cola Norge.

Om Coca-Cola Enterprises Norge

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,5 milliarder kroner i 2012 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller vår nettside om samfunnsansvar: http://cceansvar.no/