Ignis ASA

Ny splitter avtale til Ignis i Asia

Pressemelding   •   jan 19, 2010 10:03 CET

Oslo, 19. januar 2010. Ignis ASA, en internasjonal produsent av optiske komponenter, melder i dag at de har inngått enda en rammeavtale for levering av splitter chips til en ledende asiatisk leverandør av optiske splitter moduler. Avtalen er signert for 3 år og har en estimert verdi det første året på minimum USD 1,5 millioner.

Ignis opplever kraftig etterspørselsvekst i alle sine produktsegmenter. Iløpet av de siste årene har Ignis opparbeidet seg en spesielt sterk posisjon i det asiatiske markedet med en stor portefølje av blue chip kunder.

- Dette er nok et bevis på våre konkurransefortrinn i splitter segmentet. Sammen med vår asiatiske kunde har vi etablert et strategisk partnerskap for økt distribusjon av optiske splitter moduler i det raskt voksende kinesiske markedet for bredbåndsaksess, sier Matt Lee, COO i Ignis ASA.

Kina viser en imponerende vekst i bruk av bredbånd med mer enn 300 millioner internett brukere hvorav 90% har bredbåndsaksess. Kina's tilbydere av bredbåndstjenester, som China telecom, China Netcom og China Mobile, har installert opp til 15 millioner FTTx (Fiber-To-The-x) linjer i 2009 og antall FTTx abonnenter i Kina forventes å nå minimum 50 millioner i 2012.

Ignis fortsetter å investere betydelig tid og ressurser i det asiatiske bredbåndsmarkedet for å fortsette og styrke sin markedsposisjon og vinne nye blue chip kunder i alle deler av denne regionen.

Om Ignis

Ignis ASA består av tre datterselskaper og inkluderer 69,3% eierskap i Ignis Fira i Korea, det heleide selskapet Ignis Photonyx i Danmark og Ignis Syntune i Sverige. Ignis er en ledende internasjonal produsent av optiske splittere, multiplexere og markedsledende tunbare lasere for applikasjoner som strekker seg fra fiber optisk kommunikasjon til sensor systemer. Ignis ASA har hovedkvarter I Oslo og er notert på Oslo Børs (OSE: IGNIS).

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Thomas Ramm, Chief Executive Officer, Ignis ASA
Mail: thomas.ramm@ignis.com