Nyhetstips

Ny stiftelse og forskningsfond for hjertesak

Pressemelding   •   jan 12, 2010 13:26 CET

Helt på tampen av 2009 etablerte LHL, Landsforeningen for lunge- og hjertesyke, en ny stiftelse og et forskningsfond som skal gi midler til forskning og informasjon rundt kvinnehjertet.
Etter flere års innsats for å spre informasjon og få fokus på kvinnehjertet vil midlene fra stiftelsen og fondet gi en av LHLs hjertesaker et ekstra løft – Muligheten for å opprette en ny stiftelse kom gjennom en testamentarisk gave fra to søstre. Det er et ærefullt oppdrag å ivareta søstrene Bjørns ønsker, og fordele avkastningen fra stiftelsen til forskning på kvinnehjertet, sier Ståle Lindbo, som er leder for organisasjon og marked i LHL.

Kardiolog i styret
Stiftelsens styre består av tre medlemmer: Janne P. Bjørklund og Ståle Lindbo fra LHL. Som ekstern styrerepresentant har stiftelsen kardiolog og forsker Anne Grete Semb. Hun er for tiden engasjert i en post.dok.stilling i Helse-Sør-Øst der hun forsker på sammenhengen mellom leddgikt og hjertesykdom. Av alle pasienter med leddgikt er 75 prosent kvinner. Semb er også en viktig ressursperson i forbindelse med LHLs årlige kampanje GoRed, som setter fokus på kvinnehjertet og de symptomene kvinner opplever i forbindelse med hjerteproblemer.

Ønsker økt bevissthet
Det er relativt ukjent for folk flest at kvinner har samme risiko som menn i forhold til hjerte- og karsykdommer. – Forskjellen er at kvinner opplever problemene ti år senere enn menn, sier Semb. Hun forteller også at det er like liten risiko for å få hjertetrøbbel for både kvinner og menn om de ikke er i en risikogruppe. – Det er viktig å kjenne sine ulike risikofaktorer, sier hun: blodtrykk, arvelig hjertesykdom, diabetes, høyt kolesterol, leddgikt og ikke minst røyking.

Mangel på forskningsmidler
Den nye stiftelsen og fondet vil sikre at viktig forskning kan gjennomføres i norske fagmiljøer.
– Det er stor knapphet på forskningsmidler til medisinsk forskning. Derfor gir LHLs Forskningsfond, som er basert på overskuddet fra GoRed, og den nyopprettede stiftelsen et viktig og nødvendig bidrag til videre forskning på kvinnehjertet, forteller Semb.

Forskere kan søke om midler både fra Forskningsfondet og Stiftelsen. Lindbo forteller at de ønsker bredde blant dem som søker om midler til forskning.
– Stiftelsen og fondet vil kunngjøre tildelinger en gang i året, avslutter Lindbo.

---------------
Bildetekst:
Stiftelsens styre består av Janne P. Bjørklund og Ståle Lindbo fra LHL og ekstern styrerepresentant kardiolog og forsker Anne Grete Semb

Ståle Lindbo, leder organisasjon og marked LHL,
tlf: 22 79 90 21/ 479 22 077