TV 2

Nye enheter og ny ledergruppe i TV 2

Pressemelding   •   aug 19, 2015 12:00 CEST

TV 2 oppretter en ny enhet for Betal-TV og Teknologi som ledes av Kjetil Nilsen. Samtidig ansettes Sarah Willand som ny organisasjons- og kommunikasjonsdirektør.

TV 2-sjef Olav T. Sandnes presenterer i dag sin nye organisasjon og ledergruppe.

- TV 2 har nå behov for en mindre og mer kompakt ledergruppe med evne til å agere raskt på de endringer vi løpende ser i markedet. Dette medfører også at det blir et noe bredere ansvar for flere av lederne i ledergruppen, sier Olav T. Sandnes.

De største endringene skjer ved at alle funksjoner innen betal-tv, distribusjon og teknologi slås sammen til en enhet i Bergen. Samtidig blir områdene organisasjon, HR og kommunikasjon en samlet enhet.

Kjetil Nilsen, som i dag er strategidirektør, skal lede den nye enheten for Betal-TV og Teknologi i Bergen.

- Reklame- og brukerinntekter utgjør de to sentrale inntektsstrømmene i TV 2. Etter oppkjøpet av C Mores norske virksomhet står nå hvert område for rundt halvparten av TV 2 sine inntekter. Dette må også reflekteres i hvordan TV 2 er rigget organisatorisk i årene som kommer, sier Olav T. Sandnes. Etableringen av en større enhet for Betal-tv og Teknologi reflekterer også at TV 2 nå er en medievirksomhet med flere ben der utvikling og teknologikompetanse blir stadig mer strategisk viktig for hele Mediehuset TV 2.

- Med alt det eksisterende TV 2-innholdet og det store nye tilfanget av filmer og sport fra oppkjøpet av C More har vi nå en fantastisk portefølje med eksklusivt innhold og attraktive rettigheter. Dette skal vi forvalte og utvikle både i samarbeid med våre partnere TV-distributørene og gjennom TV 2 Sumo. Det er derfor naturlig å samle dette i en enhet. TV 2 har også en historie å utvikle og utnytte nye teknologiske løsninger. Vi skal fortsatt være best på teknologi. Dette er helt avgjørende for at TV 2 skal lykkes fremover, sier Kjetil Nilsen.

Øivind Johannessen som i dag er direktør for Distribusjon og Teknikk vil inngå i avdelingen for Betal-TV og Teknologi, og vil fortsatt sitte i ledergruppen frem til nyttår.

Organisasjon og kommunikasjon blir den andre nye store enheten som skal ledes av Sarah Willand. Hun kommer fra Egmont Publishing hvor hun har vært HR- og kommunikasjonsdirektør.

- Som resten av medieverden står TV 2 midt i en transformasjon som er veldig spennende og hvor organisasjon og kommunikasjon er sentrale områder for å lykkes. Jeg kjenner TV 2 som en fremoverlent organisasjon med dyktige og engasjerte mennesker, hvor kultur, kompetanse og kommunikasjon står høyt på agendaen. Dette var derfor en sjanse jeg ikke kunne la gå fra meg og som jeg gleder meg til å gripe tak i sammen med resten av ledergruppen og organisasjonen i TV 2, sier Sarah Willand.

- Sarah Willand har sterk HR-faglig bakgrunn og har en betydelig erfaring med både kompetanseutvikling og arbeid med bedriftskultur i større virksomheter. I dagens utfordrende mediemarked vil også hennes kompetanse knyttet til nødvendige omstillingsprosesser komme godt med, kommenterer Sandnes.

Sarah Willand begynner i TV 2 senest 1. januar 2016.

TV 2s ledergruppe består nå av:

Administrerende direktør og sjefredaktør Olav T. Sandnes

Program- og kanaldirektør Trond Håndlykken Kvernstrøm

Nyhets- og sportsredaktør Jan Ove Årsæther

Salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll

Direktør Betal-TV og Teknologi Kjetil Nilsen

Økonomidirektør Maria Borch Helsengreen

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand

Direktør Fellesoperasjoner Betal-tv Øivind Johannessen (tom 31.12.2015)

TV 2 er Norges største kommersielle tv-kanal og en av landets sterkeste merkevarer. TV 2 er en del av mediehuset TV 2, og virksomheten omfatter både tv, internett, mobil samt nye interaktive plattformer. Mediehuset TV 2 står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Bliss, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Skole. TV 2 er et selskap i vekst, og det drives betydelig forretningsutvikling knyttet til morgendagens medier.