Caritas Norge

Nye fredsforhandlinger med geriljagruppen ELN

Pressemelding   •   mar 15, 2018 13:52 CET

I dag tar regjeringen i Colombia og ELN-geriljaen opp igjen fredsforhandlingene. Disse forhandlingene er svært viktige på veien mot reell fred i landet, mener Caritas Norge.

-Freden i Colombia kan bare sikres om alle krigende parter omfattes i fredsprosessen, derfor er det viktig at president Santos legger mye arbeid i forhandlingene med ELN, sier Knut Andreas O. Lid, fungerende generalsekretær i Caritas Norge.

Torsdag 15.mars starter fredsforhandlingene med ELN etter gjentatte utsettelser. ELN er en revolusjonær og marxistisk gerilja-gruppe som har vært aktiv i flere regioner i Colombia og ble etablert i 1964. President Juan Manuel Santos og regjeringen brøt forhandlingene med ELN i januar i år etter flere voldsepisoder.

I 2016 inngikk myndighetene i Colombia en varig fredsavtale med den største geriljaen i landet, FARC. Fredsavtalen første til at president Santos fikk Nobels fredspris samme år. Som en del av avtalen la FARC ned våpnene og opprettet et politisk parti.

Sist søndag deltok FARC for første gang i valget til ny nasjonalforsamling. Men oppslutningen om det nye partiet ble svært lav. FARC får likevel ti av de 268 setene i Colombias nasjonalforsamling som en del av fredsavtalen, selv om resultatet tilsvarer et lavere antall representanter.

- Å kunne stemme på sin tidligere bevegelse under valget har  likevel vært viktig for FARC-medlemmer, sier Lid.

Høyrepartier som er kritiske til fredsavtalen gjorde det sterkt under valget i Colombia søndag, men sikrer seg likevel ikke flertall.Sentrum-venstre-partiene gjorde det godt nok til hindre dette.Sittende president Santos’ sitt parti er fortsatt størst i Kongressen, men hans koalisjon gjorde et dårlig valg generelt. I mai er det presidentvalg i Colombia,.et valg det er knyttet sterke forventninger til da presidenten er den viktigste pådriver for fredsprosessen i landet.

Skjør fredsprosess

Freden i Colombia er skjør, og den er avhengig av at fredsprosessen med FARC – og nå ELN – blir vellykket.

-I tillegg er det svært viktig at reintegreringen av tidligere FARC-soldater i samfunnet lykkes. Hvis dette arbeidet mislykkes, finnes det dessverre mange andre gerilja-grupper og narkokarteller som vil tiltrekke seg den kompetansen som tidligere FARC-soldater har, advarer Lid.

Han tror landet står foran store utfordringer uansett hvilken politisk side som vinner det kommende presidentvalget.

-Utfordringene er spesielt store på landsbygda. I tillegg til at rettsprosessen med FARC må på plass, vil sosial og økonomisk utvikling av distriktene bli avgjørende for om man klarer å få en varig fred i landet. Hvis man klarer å bedre livet til de mest fattige i Colombia, kan man skape resultater. I dag er blant annet mangel på infrastruktur et stort problem. Ofte koster det mer å få varene inn til markedet enn bøndene får i inntekter av å selge maten, forteller han.

Caritas i Colombia

Caritas Norge har hatt prosjekter i Colombia siden 1998. Under fredsforhandlingene mellom FARC og myndighetene har vi arbeidet for at ofrenes stemme skulle bli tatt hensyn til. Nå er organisasjonen en viktig aktør i implementeringen av fredsavtalen. Caritas prosjekter bidrar  blant annet til reintegrering av ofre og geriljasoldater i lokalsamfunnene.

Globale utfordringer – lokale løsninger

Caritas Norge er en hjelpeorganisasjon som arbeider for å bedre hverdagen for mennesker i Norge og i land i Europa, Afrika, Asia og Latin-Amerika. Caritas Norge ble opprettet 1952 som Norsk Katolsk Flyktningehjelp. I 1964 ble Caritas Norge en selvstendig stiftelse. Styret er Caritas Norges øverste organ og blir valgt av rådsmøtet, hvor alle menighetene i Den katolske kirken i Norge har stemmerett.