Norsk Sykepleierforbund

Nye opplysninger

Pressemelding   •   feb 05, 2010 09:18 CET

Etter dagens oppslag hvor en lege frykter liv har gått tapt på grunn av lav bemanning ved sykehjem har NSF sendt følgende til sine medlemmer. Til orientering.

Det var tungt å høre beskjeden fra overlege Gudleik Leir på kveldsnytt onsdag hvor han fryktet at den lave bemanningen under streiken kan ha sammenheng med et dødsfall ved et av sykehjemmene. Slik gir overlegen skylden for dødsfallet på Helsetilsynet, som har ansvar for å overvåke og gripe inn i streiken hvis den viser seg å gå ut over liv og helse, men også indirekte til Norsk Sykepleierforbunds lovlige streik. For sykepleiere er det alltid trist når pasienter dør, og den usikkerheten overlegen skapte ved å påstå at dette hadde å gjøre med streiken gjør det ikke enklere.
Men onsdag visste vi ikke det vi vet i dag. Ikke visste vi at Gudleik Leir faktisk er advokat og konsernoverlege for Norlandia, som er en av medlemsbedriftene i NHO Service. Han er faktisk en av partene i denne streiken – og langt fra objektiv å regne. Hvordan han kan skape slik usikkerhet fra sin posisjon i et av selskapene som er en del av streiken, uten å opplyse hvilken rolle han faktisk har, får være opp til ham å vurdere. Men for oss skaper dette usikkerhet om hele saken.
De nye opplysningene forteller oss at på samme måte som dette kan ha hatt med den lave bemanningen å gjøre, kan dette egentlig være en del av et politisk spill. Og hvis det er én ting vi vet, så er det at NHO Service er villig til å gå langt for å sverte sykepleiernes legitime kamp for en anstendig tariffavtale og legge lokk på den massive underbetalingen av sykepleiere.
Spørsmålet vi stiller oss i dag er, hvor langt er NHO Service villig til å gå?