Friele

Nye reklamefilmer fra Friele

Pressemelding   •   mar 18, 2015 09:16 CET

Friele Frokostkaffe – siden 1938

Friele Frokostkaffe er folkets kaffefavoritt. Kaffen, som har 25 % markedsandel i Norge ble lansert av Friele allerede i 1938. I dag er produktet utviklet til en kaffeserie som inneholder kaffe for alle anledninger og situasjoner. I de nye reklamefilmene fra Friele spiller kaffen selv hovedrollen.

- Som et ledd i vår merkevarestrategi vil Friele Frokostkaffe i år være et av våre desidert største satsningsområder, sier produktsjef Mona Lindgren i Friele.

Film flytter volum
- For å styrke serien er det planlagt en massiv tilstedeværelse i media gjennom hele 2015, med ny reklamefilm på TV som støttes av digital annonsering og aktivering i sosiale medier, fortsetter Lindgren. -TV som mediekanal er, i tillegg til å bygge høy dekning og frekvens, det mediet som i størst grad flytter volum ut av butikk og evner å påvirke forbruker emosjonelt. Vi ønsker å nå bredt ut med budskapet om at Friele Frokostkaffe er den originale kaffen som passer for alle, og til mange ulike situasjoner.

Ny reklamefilm: Kaffen som snakker
Med Herman Friele som frontfigur har reklamefilmene fra Friele tatt forbrukeren med på en reise fra kaffens ulike opprinnelsesland, videre til kjøkkenbenken med gode tilberedningstips, og nå til ulike situasjoner i folks liv, der kaffen nå selv spiller hovedrollen.

- Vi har utviklet en innholdsrik reklamefilm som vi håper rører ved seeren og skaper assosiasjoner til kjente hverdagssituasjoner. Kaffen er med deg hele veien, selv om det går opp og ned i livet. Kaffen er en trygg havn, en gledesspreder eller en trøstende venn, sier Lindgren.

Forbrukertips
Samtidig som kommunikasjonen tar en ny retning med de nye filmene fortsetter Friele å dele gode forbrukertips om kaffetilberedning, slik man har gjort i en årrekke. - Mange søker etter informasjon om kaffetilberedning og kaffetyper på nettet, og vi ønsker med våre nye tilberedningsfilmer å engasjere og inspirere forbrukeren. Derfor har vi laget enkle tipsfilmer for ulike tilberedningsmetoder som loser deg gjennom de ulike trinnene i tilberedningen. Tipsfilmene er tilgjengelig til enhver tid på våre nettsider, og vil bli publisert i sosiale medier og andre digitale flater, avslutter Mona Lindgren.

Filmene er laget av reklamebyrået NeoLab by Knowit og produksjonsselskapet Tangrystan, som også hadde ansvaret for de forrige filmene med Oddbjørn Hjelmeset og Herman Friele.

Frokostblanding
I 1938 ble Frieles Frokostblanding lansert. Navn og design var inspirert av firmaet American Coffee Corporation (ACC) – som var ledet av Berent Friele. ACC hadde stor suksess med kaffemerket "Eight O´Clock Breakfast Coffee». Dette er et av kolonialhandelens aller eldste varemerker og i mellomkrigstiden var det verdens mest selgende kaffemerke.

Fakta om Friele Frokostkaffe:
En kaffeserie med ulike malings- og brenne-grader, tilpasset ulike tilberedningsmåter og situasjoner
En aromatisk og balansert kaffesmak med fin syrlighet, bestående av kaffe fra 7 ulike kafferegioner
Norges største kaffemerke; omsetning NOK 550 mill siste 12 mnd; markedsandel på 25%
I handelen siden 1938

Herman Frieles fars fetter får mye av æren for konseptet bak Friele Frokostkaffe og selskapets gode relasjoner i Brasil. Kaffenerden Berent Friele sin kaffeeventyrlyst førte til den smakfulle blandingen du drikker i dag.

Kaffehuset Friele er Norges ledende og eldste kaffehus, og vårt arbeid er preget av ansvarlighet og lidenskap til kaffe. Med en markedsandel på ca 35 prosent  er vi hovedleverandør av kaffe til flere av dagligvarekjedene. I tillegg utgjør storhusholdningsmarkedet - som omfatter alle typer service- og servereringssteder, og bedriftsmarkedet stadig viktigere markeder.