Bane NOR Eiendoms nyhetsrom

Nytt hotell på Kammerherreløkka i Porsgrunn

Pressemelding   •   jul 01, 2016 11:00 CEST

Kammerherreløkka AS (50/50 eid av ROM Eiendom AS og R8 Property AS) har inngått leieavtale med Teo K. Luisas hotellselskap, Comfort Hotel Porsgrunn AS. Det er nå klart at det våren 2018 vil åpne et nytt hotell i Comfort-kjeden på Kammerherreløkka.

Teo K. Luisa skal drive det nye hotellet som får navnet Comfort Hotel Porsgrunn. Luisa har inngått franchisekontrakt med Petter Stordalens hotellselskap, Nordic Choice Hotels, og er en erfaren og dyktig hotelldriver med nær 25 år bak seg i Nordic Choice-systemet.

Kammerherreløkka AS’ utviklingsprosjekt på Kammerherreløkka omfatter i tillegg til hotellet, et næringsbygg og et felles underjordisk parkeringsanlegg. Totalt vil ca. 12 150 kvm bli bygd ut, alt i ett felles prosjekt. Seltor Entreprenør AS er valgt som entreprenør for prosjektet og arkitektselskapet Lund Hagem står bak tegningene. Byggestart er forventet i oktober 2016, og etter planen vil byggearbeidene vare i 18 - 20 måneder og være ferdige i andre kvartal 2018.

Hotellet vil bli åtte etasjer høyt, ha et areal på 6 300 kvm og inneholde 134 rom. I byggets 8. etasje er det planlagt treningsfasiliteter og en stor og særegen suite med egen takterrasse. Næringsbygget vil få et areal på 2 662 kvm. Det vil ha fire fulle etasjer, samt teknisk rom og kantine med uteplass i 5. etasje. Under de to byggene vil det være en felles underjordisk parkeringskjeller med ca. 100 parkeringsplasser.

- Vi er svært glade for endelig å kunne starte utviklingen av regionens viktigste knutepunkt, Kammerherreløkka. Ved å bygge miljøvennlige bygg nær kollektivknutepunkt bidrar vi til bærekraftig og fremtidsrettet byutvikling og sikrer at flere velger å reise kollektivt, sier prosjektsjef Svein Ellingsen i ROM Eiendom.

- Det er inspirerende å få være med på å bygge hotell i Porsgrunn. Det er viktig for byen at vi nå får et nytt og moderne overnattingsalternativ for byens gjester. Vi ser på dette som et viktig ledd i R8s satsing på regionen. Videre er vi veldig fornøyd med at det både ble et Choice hotell og at driveren ble Teo K. Luisa. Vi har den siste tiden blitt godt kjent med både Comfort-konseptet og Teo og er sikre på at vi sammen skal bygge et moderne og fremtidsrettet hotell, sier adm. direktør Emil Eriksrød i R8 Property.

- Timingen for et nytt hotellprosjekt i Porsgrunn er helt riktig. Nå som tilgjengeligheten og infrastrukturen utvikles i byen og regionen for øvrig, vil etterspørselen etter hotellopplevelser øke. Vi ønsker å bli en aktiv og sunn partner i denne utviklingen og tilføre ny attraktiv trafikk til byen. Mitt nære og gode samarbeid med Nordic Choice Hotels vil gi prosjektet en ekstra kraft og dimensjon. Nordic Choice Hotels er markedsleder i Skandinavia og vil gi oss de beste rammevilkår. Kammerherreløkka vil bli et sentralt punkt i bybildet, og kvartalet trenger et inspirerende og innovativt løft, slik R8 Property og ROM Eiendom gir det med denne satsingen. Jeg gleder meg til å komme "hjem" til Grenland igjen og bidra til denne herlige utviklingen, sier Teo K. Luisa i Comfort Hotel Porsgrunn.

- Et nytt Comfort-hotell i hjembyen Porsgrunn er fantastisk. Byen har hatt en fantastisk utvikling siden jeg vokste opp og solgte jordbær på torget. Både slekta og gamle og nye kollegaer er involvert i dette prosjektet. Teo var med i begynnelsen av mitt hotelleventyr. Ikke bare var han direktør på mitt første hotell, Skjærgården hotell og badepark, på 90-tallet, men han har også vært en dreven og dyktig leder innenfor Nordic Choice-systemet i nesten 25 år. I tillegg er det spennende å samarbeide med R8 Property som er en ung og dyktig eiendomsutbygger med min eldste nevø, Simon Stordalen Szikszay, på laget. Dette kan ikke bli annet enn et eventyrlig hotell, sier Petter A. Stordalen.

Kontakt:
Prosjektsjef Svein Ellingsen i ROM Eiendom, tlf. 91550975,
epost: svein.olav.ellingsen@romeiendom.no.

ROM Eiendom AS er et av Norges ledende eiendomsselskap og eier, utvikler og forvalter eiendom. ROMs portefølje består i hovedsak av stasjonsbygninger, næringsbygg og boliger, og de fleste eiendommene er sentralt plassert ved kollektivknutepunkter og langs jernbanen.

Ved å utvikle boliger og næringsbygg og legge tilrette for service- og kulturtilbud ved kollektivknutepunktene, bidrar ROM til at stadig flere velger kollektivtransport.

For mer informasjon, følg oss på Facebook og besøk vår hjemmeside.