Høyskolen Kristiania

Økt læringsutbytte med unikt anatomisk læringssenter

Pressemelding   •   jul 09, 2013 07:08 CEST

Høsten 2013 åpner Norges Helsehøyskoles nye anatomiske læringssenter. Dette vil gi studentene unik anatomikunnskap og økt læringsutbytte.

- Dette vil bli unikt og vi gleder oss stort til å ta dette i bruk i undervisningen, forteller John Magne Kalhovde som er fagansvarlig for fysisk aktivitet, ernæring og helse ved Norges Helsehøyskole.

Det anatomiske læringssenteret på Norges Helsehøyskole vil bestå av en komplett samling av humane anatomiske preparater.

Preparatene er basert på en relativt ny patentert teknikk som gjør at preparatene blir «silikonisert» istedenfor å bli behandlet med formalin og alkohol. Preparatene inneholder derfor ikke giftige stoffer og trenger ingen spesiell behandling eller oppbevaring. De er i tillegg svært detaljerte og robuste slik at man kan løfte og skyve på muskler, sener, blodårer og nerver for å bedre illustrere beliggenhet og underliggende strukturer.

Økt læringsutbytte

- Anatomi er et tema som gir spesielt store utfordringer i forhold til å sikre et godt læringsutbytte. Årsaken til dette er at gode anatomikunnskaper sikres primært gjennom studier av detaljerte humane preparater og ikke via tekst og bilder, sier John Magne.

- Lærebøker vil aldri kunne gjengi slik detaljrikdom og variasjon som man finner i en menneskekropp.  Det er gjennom å fysisk kunne se, ta og føle på ting at vi får en dypere forståelse og lærdom. Spesielt viktig er dette for osteopatene og akupunktørene som gjennom sitt yrke trenger svært detaljerte kunnskaper om kroppens anatomi, forteller John Magne.

Høyskolen bruker mye ressurser på å bygge dette læringssenteret og vil kunne tilby dette for studentene allerede fra studiestart august 2013. – Fra studiestart vil vi ha cirka 60 ulike preparater. Dette er en god start men vi skal utvikle læringssenteret til å omfatte enda flere preparater.

Fakta om «Anatomisk Læringssentret» ved Norges Helsehøyskole

• Anatomisk Læringssenteret vil bestå av en komplett samling av humane anatomiske preparater.
  • Preparatene er av høy kvalitet, svært detaljerte og robuste slik at studentene ikke bare kan se, men også ta og føle på alt fra muskler, sener, blodårer, nerver, skjelett og indre organer.
  • Læringssenteret vil i tillegg bestå av supplerende ressurser som modeller, plansjer, litteratur, virtuelle anatomiske program, osv.
  • Læringssenteret skal også drives kommersielt hvor fakultet vil tilby ulike anatomikurs til andre høyskoler og institusjoner.
  • De humane anatomiske preparater er produsert av Von Hagens Plastination, http://www.vonhagens-plastination.com/?language=en

Kontaktinformasjon

• John Magne Kalhovde – utviklingssjef og prosjektansvarlig fakultet Norges Helsehøyskole, tlf 917 32 917 | John.Kalhovde@c-k.no
  • Ole Petter Hjelle - Dekan ved fakultet Norges Helsehøyskole,
  • tlf 47 922 04 598 | Ole.Hjelle@c-k.no
  • Nettside: nhck.no

Fakta om Høyskolen Campus Kristiania

• Høyskolen Campus Kristiania består av tre fakulteter, Markedshøyskolen, Norges Kreative Fagskole, Norges Helsehøyskole og virksomheten NKS Nettstudier.
    • Fakultet Markedshøyskolen tilbyr 7 bachelorstudier og ett masterstudium og har ca. 1.600 studenter.
    • Fakultet Norges Kreative Fagskole tilbyr 11 fagskoletilbud og to bachlorstudier i Oslo, Bergen og Trondheim samt har ca 1.700 studenter
    • Fakultet Norges Helsehøyskole tilbyr 5 bachelorstudier, ett masterstudium i samarbeid med Leeds Metropolitan University og har ca 500 studenter.
    • NKS Nettstudier ble etablert i 1914 som Norsk Korrespondanseskole, og har i løpet av nesten 100 år utdannet over tre millioner nordmenn. I dag tilbyr NKS 18 studieprogram samt enkelte kurs via nett og har ca 4.300 studenter.
    • Aktiv Læring AS tilbyr kurs innen arbeidsmarkedsopplæring til arbeidssøkende tilknyttet NAV. Målsetningen er å hjelpe kursdeltakere ut i arbeid gjennom ulike fagkurs, som også vektlegger opplæring i jobbsøking.
    • Education Link - Studier i Utlandet AS tilbyr studentene ved Norges Kreative Fagskole en internasjonalbachelorgrad ved et av NKFs samarbeidsuniversiteter. Education Link samarbeider med 30 universiteter og colleger i 6 ulike land.