Vestfoldmuseene

Kl. 13.00: Foredrag

Ørkenen Sur – Den norske uteliggerkolonien i Brooklyn

ved Thor Gotaas

Thor Gotaas er født i 1965 og oppvokst i Brumunddal. Han er folkeminnegransker og forfatter og har skrevet flere kulturhistoriske bøker, deriblant «Ørkenen Sur» om den norske uteliggerkolonien i Brooklyn. Han er særlig opptatt av outsiderne i samfunnet og ser historien nedenfra.

I mellomkrigstida bosatte flere hundre norske sjømenn seg på ei søppeldynge i Brooklyn. De bygde hytter, valgte norsk "borgermester" og dannet et lite samfunn i ett tiår fram mot 1935. Sjømennene bodde i klynger av hytter, der en av klyngene besto av gutter fra Larvik og Vestfold. En av dem var bokseren Magnus "Wolf" Larsen med bakgrunn fra Brunlanes. Dette er ukjent norsk sjømanns- og emigranthistorie, fra ei tid da Norge var en fattig nasjon.

Salg av ertesuppe

Bildetekst:

Ørkenen Sur – Foto: Spartacus Forlag

Vestfoldmuseene ble opprettet som et interkommunalt selskap i 2009,  ved sammenslåingen av museer og arkiv i Vestfold. Vestfoldmuseene eies av ni kommuner og Vestfold fylkeskommune med 68 ansatte fordelt på de ulike avdelingene. Vestfoldmuseene har eget styre, og selskapets øverste myndighet er representantskapet.

Selskapet har driftsansvar for enhetene; Museene i Nordre Vestfold (Berger museum, Aluminiummuseet og Jernverket Eidsfoss), Midgard historisk senter, Slottsfjellsmuseet, Haugar Vestfold Kunstmuseum, Hvalfangstmuseet, Larvik museum, Vestfoldarkivet med fellestjenesten Samlingsforvaltningen og Munchs hus.