elskling.no

OL i Sotsji medfører 3,5 millioner kroner i unødige strømkostnader for husholdningene

Pressemelding   •   feb 01, 2014 07:32 CET

Strømmen som Tv-apparatene bruker når nordmenn ser på vinter-OL koster ca. 30 millioner kroner. Dårlige strømavtaler medfører imidlertid at husholdningene betaler ca. 3,5 millioner kroner mer enn nødvendig for OL-festen, som varer i ca. 2 uker. Dette viser beregninger gjort av strømbyttetjenesten elskling.no.

Snart er vinter-OL i full gang. OL er en folkefest som forventes å få i snitt 1,5 millioner nordmenn til å benke seg foran TV-en. I henhold til beregninger gjort av elskling.no, går det med ca. 90 kWh per husholdning under hele mesterskapet. Inkludert i beregningen er strømforbruket til TV-en, strømmen som går med for at kjøleskapet skal holde drikken kald og strømmen mikrobølgeovnen bruker for å poppe to poser popkorn hver dag.

– Beregningene våre viser at OL-fansen, bare på strømmen som brukes under OL, kan spare 3,5 millioner kroner ved å bytte til billigere strømavtaler. Disse pengene kan brukes til noe langt triveligere enn strømregningen, sier Jens Regnström, landsansvarlig for elskling.no.

Flere enn hver fjerde husholdning i Norge, 600 000 husholdninger, har standard variabel kontrakt. Standard variabel kontrakt er i gjennomsnitt ca. 20 prosent dyrere enn de mest konkurransedyktige spotpriskontraktene på markedet.

– En boligeier med standard variabel kontrakt sparer i gjennomsnitt ca. 1800 kroner på å bytte strømavtale. Vi anbefaler husholdningene å alltid gjøre en rask og enkel sammenligning på nettet for å være sikre på at de får markedets beste strømpris, sier Jens Regnström.

Om elskling.no – Norges første tjeneste for sammenligning og skifte av strømkontrakter

elskling.no tilbyr forbrukeren et kompetent, enkelt og objektivt verktøy som forenkler kompliserte sammenligninger og bytteprosesser og dermed stimulerer og øker antallet som aktivt velger strømleverandør. Tjenesten ble først lansert i Sverige – elskling.se – og har fra starten av 2007 hjulpet mer enn 350 000 svensker å sammenligne og bytte strømavtale. Bedriften ble grunnlagt og drives fra begynnelsen av fem sivilingeniører fra Kungliga Tekniska Högskolan som etter noen års erfaring fra næringslivet samlet seg rundt idéen at det trengs en uavhengig, dekkende tjeneste med høy kvalitet som øker transparensen på det nordiske kraftmarkedet. www.elskling.no