Hydra Tidal as

Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen åpner verdens største flytende tidevannskraftverk i Lofoten

Pressemelding   •   nov 22, 2010 20:36 CET

Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen står for den offisielle åpningen av Hydra Tidals tidevannskraftverk MORILD II i Gimsøystraumen, Lofoten - tirsdag den 23. november.

Seremonien vil foregå midt i Gimsøystraumen ombord i katamaranen MS Alba. Den skal markere den offisielle åpningen av tidevannskraftverket MORILD II, og starten på den planlagte toårige prøveperioden for testing og verifisering av kraftverket og teknologien.

Kraftverket har en installert effekt på 1,5 MW, og de unike turbinbladene i limtre har en diameter på 23 meter. Begge disse størrelsene gjør etter alt å dømme Morild II til verdens største flytende tidevannskraftverk.

- Vi kjenner ikke til noen sammenlignbare tidevannskraftverk i verden. Det finnes flytende kraftverk som er satt ut tidligere, dog dreier det seg om mindre skalamodeller. Morild II er bygget i fullskala. Største kjente turbindiameter på andre tidevannsanlegg er 18 meter, og største installerte effekt vi kjenner til er på 1,0 MW. Det gjør at vi med stor sikkerhet kan kalle Morild II det største som finnes - sier administrerende direktør i Hydra Tidal, Eivind Nydal.

Etter en byggeperiode på vel to år ble kraftverket sjøsatt i Harstad i august, og deretter slept til Gimsøystraumen i Lofoten, hvor det er oppankret og tilkoblet det lokale strømnettet. De første strømleveransene til nettet vil skje mot slutten av 2010.

På gjestelisten til åpningen står leverandører, aksjonærer, styremedlemmer, ansatte og bidragsytere til både forskning og finansiering for prosjektet.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Eivind Nydal, Administrerende Direktør
Tlf.: (+47) 905 58 087
e-post: eivind@hydra.as

Svein D. Henriksen, R & D Direktør, gründer
Tlf.: (+47) 915 36 977
e-post: svein@hydra.as

www.hydratidal.no
www.hydratidal.com

Foto (as Bjørn H. Vang, Hydra Tidal):

1) http://dl.dropbox.com/u/14041809/Photos%20-%20MORILD%20II/Hydra-Tidal_Morild-II_Power-Plant_launch-1.jpeg
2) http://dl.dropbox.com/u/14041809/Photos%20-%20MORILD%20II/Hydra-Tidal_Morild-II_Power-Plant_launch-2.jpg
3) http://dl.dropbox.com/u/14041809/Photos%20-%20MORILD%20II/Hydra-Tidal_Morild-II_Power-Plant_launch-3.jpg

Illustrasjoner (av Hydra Tidal)
1) http://dl.dropbox.com/u/14041809/Logos%20and%20Illustrations/ISO%20Morild%202-%20Over%202.jpg
2) http://dl.dropbox.com/u/14041809/Logos%20and%20Illustrations/ISO%20Morild%202-Aft.jpg
3) http://dl.dropbox.com/u/14041809/Logos%20and%20Illustrations/Logo_Hydra-Tidal_col.jpeg
4) http://dl.dropbox.com/u/14041809/Logos%20and%20Illustrations/Morild_logo.jpg

Hydra Tidal Energy Technology as (HTET) ble etablert av gründer Svein D. Henriksen i 2001, Harstad – Norge. HTET er i dag en markant aktør i det internasjonale markedet med sin unike tidevannsteknologi MORILD©. Selskapet sysselsetter 6 personer, og har base i Harstad kommune i Troms. HTET eies av Lofotkraft Holding as, Hålogaland Kraft as, Energy Future Invest as, Hålogaland Kapital as og Hydra Energy as. Prosjektet har blant annet mottatt støtte fra Innovasjon Norge, Skattefunn, Nyskapings- og Teknologiprogrammet, Forskningsrådet, Landsdelsutvalget og ENOVA SF.