Foreningen Fattignorge

Oppfordrer regjeringen til å servere mat etter sosialsatsene

Pressemelding   •   feb 25, 2011 14:16 CET

6. - 8. mars holder regjeringen sin budsjettkonferanse, hvor det også legges rammer for sosialhjelpen. For at Regjeringen skal få en idé om hvordan det er å leve på rundt 50 kroner dagen til mat og drikke samt frukt og grønt, har vi utfordret regjeringen til å servere mat etter sosialsatsene under budsjettkonferansen.

Vi regner med at når man har prøvd det selv, ser man behovet for å heve satsene betydelig, slik at denne gruppen kan komme ut av fattigdom og bli en ressurs for samfunnet.

Sosialhjelpen er det siste sikkerhetsnettet for dem som trenger hjelp fra samfunnet. Utviklingen har siden 1993 gått gale veien for denne gruppen, som fram til 2009 fikk en reduksjon i levestandarden på 8,5 % mens alle andre grupper har flerdoblet sin kjøpekraft i samme perioden. Eksempelvis kan vi nevne at sosialsatsen for enslig kun økte med 3 kroner per dag fra 2010 – 2011.

Vi mener de som lager regelverket for de som har minst i samfunnet ikke har forutsetning for å kunne lage et system som fungerer for denne gruppen fordi de ikke har vært der selv og kjent sulten på kroppen over en lang periode, ikke opplevd økonomisk og sosial eksklusjon eller at barna lider.

Vi mener at for å utrydde fattigdommen er første bud at de som trenger hjelp fra samfunnet får
tilstrekkelig til å kunne leve et verdig liv og kunne delta i samfunnet.

Derfor har vi laget filmen ”De fattige blir fattigere… men hvem bryr seg” som illustrerer utviklingen og situasjonen i dag. Filmen er distribuert til samtlige stortingsrepresentanter, departementene og Regjeringen.

Vi er spent på hvordan regjeringen opplever virkeligheten sett med de fattiges øyne.
”Vi forventer en skikkelig gladmelding om at regjeringen endelig gir denne gruppen et skikkelig løft og et verdig liv.” sier daglig leder Georg Rønning

Kontakt:

Informasjonsrådgiver Per Magne Thalberg ,  mobil 98028082, direkte 70332117, e-post per.magne@fattignorge.no

Daglig leder Georg Rønning, mobil 99396666, direkte 70332118, e-post georg@fattignorge.no