RoomSketcher Norge

Oppussing og boligplanlegging på nett – norsk internettjeneste i verdensklasse lanserer internasjonalt

Pressemelding   •   jun 07, 2011 16:59 CEST

“Alle som er interessert i bolig, interiør og oppussing  vil ha nytte av tjenesten” sier Trond Bergquist, administrerende direktør, “og vi jobber kontinuerlig med å senke terskelen for bruk slik at alle som vil enkelt skal kunne benytte seg av tjenesten.”

Tjenesten er svært enkel å bruke og krever ingen forkunnskaper. I løpet av et par minutter har man en ferdig skissert plantegning med bilder, noe som er utrolig nyttig og morsomt når man planlegger et oppussingsprosjekt eller drømmeboligen. Folk trenger ikke lenger bruke blyant og rutepapir for å vise arkitekten eller snekkeren hva man tenker – nå kan alt gjøres digitalt og endringer kan gjøres i løpet av få sekunder.

RoomSketcher som tjeneste er i og for seg ikke ny – mange tusen mennesker kjenner den allerede ved det opprinnelige navnet Viseno Home Designer. Det som er nytt er selve navnet på tjenesten, samt noe funksjonalitet. Tjenesten er populær i Norge, og uten at firmaet har gjort noen større internasjonale fremstøt er det registrert mange brukere fra blant annet Sverige og Tyskland.Viseno-navnet kom opprinnelig fra vise noe, men internasjonalt oppleves det av mange som vanskelig å huske og uttale.  Navnet på tjenesten endres derfor til RoomSketcher, samtidig som nye internasjonale nettsider lanserers (www.roomsketcher.com). Tjenesten er blitt oversatt til engelsk, tysk, svensk, dansk og finsk, og flere språk står på trappene.

RoomSketcher har et av de mest intuitive brukergrensesnittene på markedet. Utfordringen har vært å lage et program som gjør det enkelt for brukeren å tegne leiligheten eller huset, og kjapt rendere 3D bilder av høy kvalitet . Dette er løst ved at plantegningen blir tegnet i oversiktlig 2D, mens bilder og panoramavisninger blir laget i 3D – for brukeren er dette enkelt og intuitivt og gjør at opplevelsen er positiv og morsom.

Selve teknologien er basert på single source – noe som gjør at tjenesten er forberedt på fremtidig utvikling. 3D-visualiseringsteknologi er i kontinuerlig utvikling, og RoomSketcher garanterer at etter hvert som ny teknologi dukker opp vil design og plantegninger automatisk bli oppgradert slik at man ikke risikerer å måtte tegne på ny.

Selskapet jobber hele tiden med å være innovatører innen innvendig visualisering av bolig, og har nylig oppgradert tjenesten med en rekke ny funksjonalitet:

• “Snapping” – møbler “snapper” til vegger og til hverandre for rask og nøyaktig plassering.
  • “Drop-on-top” – når lysestaker og andre gjenstander blir plassert på for eksempel bord, så kommer lysestaken automatisk i riktig høyde ift. bordet.
  • Enkelt å bytte farge på én vegg.
  • Enkelt å oppgradere til høykvalitetsbilder.
  • Valgfri måleenhet: meter eller fot.

“Vår visjon er å være verdens enkleste verktøy for innvendig 3D visualisering av bolig,” sier salg- og markedsdirektør Trine Bretteville. Firmaet vil jobbe med å spre kjennskap til tjenesten gjennom bruk av sosiale medier, blogger, portal-listinger, m.m. “Hele verden kan bruke tjenesten, og vi mener vi har den beste tjenesten på markedet, og da må folk vite om oss,” sier Bretteville.

Firmaet har opplevd stort engasjement blant sluttbrukere, og har allerede mange tusen registrerte i blant anent  Norge, Sverige og Tyskland. I tillegg er verktøyet tatt i bruk av flere profesjonelle kunder og aktører:

• Stor markedsandel av plantegninger for bruktboliger i Norge og Sverige via partnere.
  • Typehuskunder som blant annet Blink Hus, Systemhus og Norgeshus.
  • ImmobilienScout24 – eiendomsportal i Tyskland.
  • Oikotie – eiendomsportal i Finland.
  • Bademiljø – Baderom Designer med Bademiljøs egne produkter.

Firmaet jobber nå aktivt med å lansere tjenesten internasjonalt – både for å øke antall brukere og for å øke antall profesjonelle aktører; sistnevnte bruker tjenesten for å fremme sine egne produkter og tjenester. RoomSketcher er det ideelle salg- og markedsverktøyet for alle som driver med boligsalg.

Kontaktperson: Trine Bretteville, Salg- og Markedsdirektør

E-post: trine@viseno.com

Facebook: www.Facebook.com/RoomSketcher

Twitter: @roomsketcher

RoomSketcher er en 100% online boligplanlegger laget for å enkelt tegne plantegninger og lage virkelighetsnære 3D-visualiseringer av interiør design. Løsningen er utviklet av firmaet Viseno.no AS. RoomSketcher er det beste stedet å starte om man skal planlegge nytt hus, kjøpe bolig, pusse opp, ominnrede og lignende.

RoomSketcher er gratis*, fullstendig nettbasert, og umiddelbart tilgjengelig på Internett uten behov for å laste ned programvare for å komme i gang.

*RoomSketcher er gratis å bruke til ikke-kommersielt bruk. Det er også utviklet unike salgs- og markedsføringsverktøy skreddersydd til de spesifikke behov boligselgere har. Selskapet leverer via sine partnere plantegninger til de fleste eiendomsmeglerkjedene i Norge og Sverige, i tillegg til en rekke ferdighus- og hytteleverandører. I tillegg er kanskje RoomSketcher den mest treffsikre, effektive og relevante annonseringsløsningen i markedet for annonsører som skal nå  konsumenter av bolig- og interiørrelaterte produkter og tjenester.

RoomSketcher har i dag aktive brukere fra mer enn 100 land, og har kunder og samarbeidspartnere i blant annet Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, UK og USA.

Viseno.no AS er et norsk selskap etablert i 2007 med hovedkontor i Oslo.