Sportsklubben Vidar

Oslo har blitt mosjonshovedstaden

Pressemelding   •   okt 11, 2012 16:26 CEST

I går åpnet både Holmenkollmarsjen og Oslo Maraton påmeldingen til sine arrangement for 2013. Pågangen for å få startnummer til både vinteren og sommerens  arrangement i hovedstaden er formidabel. Bare i løpet av den første dagen hadde over 4500 personer meldt seg på til Holmenkollmarsjen 9.februar, og 3000 maratonerer var klare for 21.september.

Da Skiforeningen åpnet påmeldingen sin kl 10.00 var det så mange som ville ha startnummer til det tradisjonsrike Holmenkollmarsjen at nettsiden gikk ned for telling en stund.
- Det var selvfølgelig ikke bra. Men det som er bra er at folk ser at det ikke er nødvendig å reise langt for å delta på mosjonsarrangement av høy kvalitet, sier rennansvarlig i Skiforeningen, Ole Kristian Sørland. Med en løype på 54 kilometer og en på 25 kilomter i en krevende, men flott trasè har folk et kortreist og godt tilbud i hovedstaden. det er det tydeligvis mange som setter pris på, legger han til.

Oslo er mosjonshovedstaden
Tony Isaksen, daglig leder i Sportsklubben Vidar  og arrangør av Danske Bank Oslo maraton er også svært fornøyd med den store pågangen.
- Det er veldig bra at så mange har fått øynene opp for at Oslo og Norge har et internasjonalt mosjonsløp av høy kvalitet. Vi tiltrekker oss løpere fra hele verden, i 2012 var det hele 89 nasjoner på startstreken. Oslo har nå blitt mosjonshovedstaden i Norge, både vinter som sommer, legger han til.

Fulltegnet i løpet av kort tid
Holmenkollmarsjen kan komme til å feire sitt 40års jubileum med rekordmange deltakere.
- Vi har satt av plass til 7000 deltakere, der det er plass til 5000 på 54 km og 2000 på 25 kilometeren. Det ser ut til at vi rennet blir fullt i løpet av kort tid og vi må helt tilbake til 1981 for å kunne skilte med så mange deltakere, kommenterer Sørland.

Går på ski og løper
De to arrangørene mener at det at Oslo kan skilte med to store mosjonsarrangement er  til gjensidig glede både for mosjonistene og for arrangørene.
- Jeg er sikker på at mange som starter i Holmenkollmarsjen også stiller til start på Oslo Maraton, sier Sørland. Ingen ting er bedre enn det mener Tony Isaksen.
- Det er viktig at mosjonister setter seg langsiktige treningsmål – det er det som gir størst effekt over tid, tilføyer han.

For mer informasjon ta kontakt med:
Rennansvarlig Ole Kristian Sørland i Skiforeningen på 930 17 704. Skiforeningen
Daglig leder i Sportsklubben Vidar  og arrangør av Danske Bank Oslo maraton Tony Isaksen på 928 48 598. Danske Bank Oslo maraton

Sportsklubben Vidar ble stiftet i 1919 og er en av Norges ledende sportsklubber.

SK Vidar består av bueskytter- og friidrettsgruppe. Friidrettsgruppen står for mesteparten av klubbens drift, og er i dag en av Norges mest profilerte friidrettsklubber.

Hovedmålet til klubben er å ta vare på og utvikle utøvere. Vi er en breddeklubb som involverer barn, unge, voksne og funksjonshemmede.

Klubben er kjent for store arrangementer som Danske Bank Oslo maraton og Exxon Mobil Bislett Games. Gjennom disse arrangementene får klubben inntekter til den idrettslige satsningen.

I tillegg arrangerer vi Hyundai Grand Prix på Bislett Stadion.

Vårt ungdomstilbud består i tillegg av Friidrettsskolen.