Virke

Oslofolk brukte mest på klær, hedmarkingene minst

Pressemelding   •   jun 01, 2011 12:50 CEST

Hver eneste nordmann brukte i snitt 7700 kroner i klesbutikkene i 2010. Fordelt på antall innbyggere i fylket la vi igjen mest penger i Oslo og minst i Hedmark.

En analyse fra HSH viser at klesbutikkene i Oslo omsatte for 11330 kroner pr innbygger i 2010. Det er mer enn dobbelt så mye som i Hedmark. I snitt la hedmarkingene igjen bare 5330 i fylkets klesbutikker.

- Tallene viser at det er de store byene som har høyest omsetning pr innbygger. Det er her utvalget er størst, og butikkene nyter godt av mange tilreisende utenfra, sier Bror Stende, direktør for mote og fritid i HSH.

Totalt omsatte landets klesbutikker for nesten 30 milliarder kroner (eks. mva) i 2010. Det er en økning på 1,9 prosent sammenliknet med året før. Den største økningen hadde butikkene i Finnmark hvor veksten var på hele 9,6 prosent. Fire fylker opplevde nedgang i omsetningen. Størst fall hadde butikkene i Møre og Romsdal hvor omsetningen sank med 1,0 prosent.

- At Finnmark øker så mye skyldes i stor grad utbygging av kjøpesenter i Alta. Et nytt og moderne kjøpesenter har tiltrukket seg nye kunder som gjerne kommer langveisfra for å fornye garderoben. Ser vi landet under ett har utviklingen i kleshandelen vært litt svakere enn vi hadde håper på, avslutter Stende.

Se tallene

(Foto: bepsays)

HSH er hovedorganisasjonen for handel og tjenester i Norge og organiserer virksomheter innen varehandel, kunnskap, teknologi, reiseliv, service, helse, utdanning, kultur og frivillighet. HSH organiserer mer enn nesten 15.000, med til sammen 200 000 ansatte.