Osnes Nordic Group AS

Osnes Nordic Group AS lager ”verdens lengste tavle”

Pressemelding   •   feb 11, 2010 17:17 CET

I forbindelse med messen ”Skoleforum”, vil firmaet Osnes Nordic Group AS gjøre et verdensrekordforsøk etter retningslinjer fra Guinness World Records. Selve messen avholdes ved Norges Varemesse 17-18 februar 2010. Osnes vil i denne anledning forsøke å lage verdens lengste tavle; hele 15 meter lang, uten skjøt. På toppen av det hele vil denne bli interaktiv, dvs. at tavlen vil kobles til hele 6 PC,er og 6 data projektorer. Denne teknologien gjør at tavlen kan styres via digitale penner og at all skrift og input vil bli lagret digitalt.

Osnes har jobbet med denne teknologien i over 3 år, og leverer interaktive tavler til svært mange skoler og bedrifter i Norge. Dette er videre et samarbeidsprosjekt med to gode leverandører, hhv Luidia i USA som har utviklet det interaktive systemet eBeam, samt Hitachi som er ledende i verden med vegg hengte data projektorer. Sammen med disse leverandører har Osnes utviklet et eget tavlekonsept under navnet Osnes Interact. Tavlene produseres på egen fabrikk i Jevnaker. Osnes har tilpasset all software til norske forhold, dvs. både språk og skriftgjenkjenning.

Osnes har stor tro på IKT/ ICT som motiverende faktorer i skole og i presentasjon sammenheng. Interaktive tavler har eksistert i drøyt 10 år, og har undergått en kontinuerlig utvikling. De fleste klasserom og møterom er nå utstyrt med en dataprojektor. Likeledes er lærere og fordrags holdere utstyrt med en laptop/ PC / Mac. Den interaktive tavlen blir således bindeleddet mellom disse. Undervisningen og presentasjonen kjøres direkte fra tavlen, og alle notater og anmerkninger kan lagres digitalt. Disse digitale filene kan så lastes opp på skolens/ bedriftens intranett eller portaler. De kan alternativt skrives ut direkte eller distribueres via epost.

Osnes Nordic Group as er en norsk produksjonsbedrift lokalisert på Jevnaker. Foretaket har eksistert i 51 år og hadde i fjor en omsetning på ca 31 mill. Foretaket inngår i en nordisk gruppering med fabrikker og kontorer i alle de 4 nordiske land.

Ytterligere opplysninger:
Rolf Ravne; Partner i Osnes Nordic Group AS, mobil 90995132, epost ravne@osnes.no, eller Andreas Osnes, daglig leder mobil 90527271, epost andreas@osnes.no
Ytterligere informasjon Osnes Nordic Group AS Rolf Ravne Tlf.: 90995132 Fax: 61312969 http://osnes.no ravne@osnes.no