Otera

Otera forventer solid vekst innen mobilutbygging

Pressemelding   •   des 27, 2015 15:12 CET

Fornyet rammeavtale med TeliaSonera og nye kontrakter med Telenor gir gode utsikter for Oteras telecomselskap, Otera XP.

2015 har vært et godt år for telecomselskapet til Otera som leverer entreprenørtjenester til infrastruktureiere og utstyrsleverandører for mobilnett og radiolinjer. Innen utgangen av året forventes det en samlet omsetning på rundt 130 millioner NOK. Dette er en solid økning fra fjorårets omsetning på 93 millioner kroner.

Økt volum og større leveransebredde
Etter at Otera har inngått rammeavtaler og nye kontrakter med de to største leverandørene av mobiltjenester i Norge, TeliaSonera (hvor NetCom inngår) og Telenor, ligger omsetningen an til å styrkes ytterligere.

- Kontraktene innebærer økt volum og større bredde i leveransene til de to største aktørene i markedet. Dette får positive konsekvenser for Otera, sier administrerende direktør for Otera XP, Ørjan Rolness.

Arbeidet for Telenor er en prosjektleveranse som innebærer utviding og oppgradering av 4G-nettet i Hordaland, Rogaland og Agderfylkene. For TeliaSonera består arbeidet i oppgradering til 4G, samt videre utbygging av eksisterende nettverk over hele landet. Opptil 130 personer fra egne rekker og underleverandørervil sysselsettes i prosjektene.

Fortsatt vekst i 2016
- Tilbakemeldingene vi får fra kundene viser at vi har klart å etablere oss som en solid aktør med høy kvalitet i leveransene, i tillegg til at vi er konkurransedyktige på pris, sier Rolness. Han trekker også frem fleksible ansatte og en dynamisk organisasjon som kan tilpasse seg kundenes behov.

- Vi har dyktige ansatte som bidrar til gode leveranser og en stadig større oppdragsmengde. Dette gjør at vi har store forventinger til at veksten i 2016 fortsetter på samme nivå som i år, sier Rolness.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
For ytterligere informasjon, kontakt:

Administrerende direktør i Otera XP, Ørjan Rolness, mobil: 45 39 28 70, e-post: orjan.rolness@xp-m.no

Fakta om Otera:
Otera bygger, drifter og vedlikeholder teknisk infrastruktur i Norge og Sverige. Kundene er offentlige og private virksomheter innenfor elkraft, samferdsel og telecom. Otera består av fire selskap med til sammen ca. 430 ansatte, og er eid av Agder Energi, Norges fjerde største energiprodusent.

Innen telecom leverer Otera komplette leveranser fra planlegging til idriftsetting. Telecomselskapet Otera XP AS innehar elektro-, radio- og byggteknisk kompetanse og leverer entreprenørtjenester rettet mot mobilnett og radiolinjer. Selskapet ble etablert i 2004, har ca. 50 ansatte og hovedkontor i Oslo. Otera XP leverer tjenester til blant annet Netcom, Telenor, Nødnettet og Huawei.

Om Otera