Nasjonalforeningen for folkehelsen

Over ni Extra-millioner til Nasjonalforeningen

Pressemelding   •   nov 23, 2011 10:40 CET

Nasjonalforeningen for folkehelsen har i dag fått tildelt 9,7 millioner kroner fra ExtraStiftelsen Helse og Rehabilitering, som forvalter overskuddet fra Extra-spillet.

Av midlene Nasjonalforeningen har mottatt går 7,9 millioner til forskning, 1,6 millioner til forebygging og 243 000 kr til rehabilitering.

Innenfor feltet forskning går 5,8 millioner til hjerte- og karforskning og 1,5 millioner til demensforskning.

Totalt har Nasjonalforeningen for folkehelsen mottatt midler til 23 prosjekter.

Prosjekter som mottar støtte fra ExtraStiftelsen Helse og Rehabilitering via Nasjonalforeningen i 2011:

Forskning

Hjerte- og karsykdommer

-          Obesogene miljø og overvekt blant unge, Torunn Holm Totland, 1 146 000 kr, Universitetet i Oslo

-          Å lære seg og leve med hjerneslag, Cathrine Arntzen, 750 000 kr, Universitetssykehuset i Nord-Norge

-          Åtti pluss, Nicolai Kloumann Tegn, 625 000 kr, Oslo Universitetssykehus HF, Rikshospitalet

-          Vekst i fosterlivet, Marie Cecilie Paasche Roland, 625 000 kr, Oslo Universitetssykehus HF, Rikshospitalet

-          Intrakranial aterosklerose-stenoser og embolier, Nicola Logallo, 625 000 kr, Haukeland Universitetssykehus

-          Hjerneinfarkt og risikofaktorer hos unge, Annette Fromm, 625 000 kr, Haukeland Universitetssykehus

-          Birkebeiner aldringsstudien, Marius Myrstad, 625 000 kr, Diakonhjemmet Sykehus

-          FH-en registerstudie, Kjetil Retterstøl, 625 000 kr, Universitetet i Oslo

-          Fysisk aktivitet hos hjertesyke eldre, Linda Ernstsen, 750 000 kr, Norges Teknisk-naturvitenskapelige Universitet (NTNU)

Demens

-          Demens i Nord-Trøndelag, Jessica Gabin, 209 000 kr, Norges Teknisk-naturvitenskapelige Universitet (NTNU)

-          Fysisk trening for pasienter med demens, Jette Schack, 625 000 kr, Oslo Universitetssykehus HF, Aker

-          Alzheimer-hjerte-karsykdom og prognose, Rannveig Sakshaug Eldholm, 625 000 kr, St.Olavs Hospital

Forebygging

Hjerte- og karsykdommer

-          Trimrom på Hosangerheimen, Gyda Tveiten Lewis, 372 000 kr, Hosanger helselag

-          Mat og helse for folk flest, Heidi Ekehaug, 79 000 kr, Bygstad helselag

-          Neiden kulturell smeltedigel, May Torild Karikoski, 90 000 kr, Neiden helselag

-          Vedlikeholdsprosjekt Kjella Helsehus, Marianne Berg-Hansen, 99 000 kr, Kjella helselag

Demens

-          Livskvalitet for demente og pårørende, Torunn Elisabeth Aasbrein, 212 000 kr, Fylkeslagene i Hedmark og Oppland

-          Med fortellinger i tursekken, Inger Wictorsen, 127 000 kr, Hamarregionen demensforening

-          Den gode samtalen, Liv Anita Brekke, 641 000 kr, Nasjonalforeningens sekretariat

Rehabilitering

-          Over dørstokken! Anne Kristensen, 40 000 kr, Vannareid helselag

Demens

-          En utstrakt hånd til Bråvolltunet, Tone Alice Reinskou Bjotveit, 40 000 kr, Odda og Ullensvang demensforening og Kinsarvik helselag

-          Sansehage for demente, Ellisif Lund Omdal, 85 000 kr, Søgne demensforening

-          Turvenn til personar med demenssjukdom, Reidun Kvamsdal, 78 000 kr, Haugsvær helselag

Kontakt: Informasjonssjef Randi Kiil Telefon 23 12 00 77 / 957 26 456 E-post randi.kiil@nasjonalforeningen.no

Din helse - vår hjertesak!

Nasjonalforeningen for folkehelsen er en frivillig, humanitær organisasjon med helselag og demensforeninger over hele landet. Vårt mål er å bekjempe hjerte- og karsykdommer og demens. Dette gjør vi med forskning, informasjon, forebyggende tiltak og helsepolitisk arbeid. Vår innsats finansieres med innsamlede midler og gaver.