Epson Norge

​​​Over seks av ti familier skriver ut ukentlig eller oftere

Pressemelding   •   des 17, 2015 13:26 CET

- Myten om et papirløst samfunn avkreftes i europeisk undersøkelse

- Krav til juridisk gyldighet og manglende tiltro til teknologien gjør at papirdokumentet fremdeles spiller en sentral rolle i hjemmet

Til tross for den store utbredelsen av mobile enheter, sverger vi fortsatt til papirutskrifter. Over seks av ti (65 prosent) europeiske familier – både foreldregenerasjonen og den yngre, teknologiuavhengige garden – skriver ut dokumenter hjemme en gang i uken eller oftere. Og hele 12 prosent skriver ut daglig. Det avkrefter myten om at vi er på vei mot et papirløst samfunn. Offentlige dokumenter, som selvangivelser og skjemaer, samt skolearbeid og brev i forbindelse med skole eller jobb troner øverst på listen. Dette fremkommer i en ny undersøkelse blant 8 000 europeiske foreldre med barn i alderen 5 til 16 år som OnePoll har utført for Epson.

Foretrekker papir og stoler ikke på teknologien
I oktober i fjor var det for første gang flere aktive mobile enheter enn innbyggere i verden, ifølge data fra GSMA Intelligence. Til tross for dette svarer 40 prosent at de foretrekker en papirutgave fremfor elektroniske versjoner av viktige dokumenter som kontrakter og kjøpskvitteringer, ifølge Epson-undersøkelsen.

Undersøkelsen avdekker at vi ikke stoler helt og holdent på teknologien ennå. Over to tredjedeler (68 prosent) svarte at de vanligvis foretrekker å ha en utskrift av viktige dokumenter på grunn av tryggheten som er forbundet med papirformatet. Fire av ti (39 prosent) sier de er redde for at teknologien skal svikte.

Fysisk signatur og juridiske krav
Det rent praktiske spiller også en viktig rolle når folk velger å skrive ut dokumenter i stedet for å ha en elektronisk versjon. I mange land er det slik at viktige dokumenter fremdeles må være på papir. 40 prosent sier at de som regel skriver ut dokumenter fordi de må ha en fysisk signatur, mens 35 prosent oppgir at papirutgave er et juridisk krav. Dette illustrerer at mange europeiske organisasjoner fortsatt ikke er klare til å godta og behandle e-dokumenter og at en del statlige og lovmessige krav setter en stopper for e-dokumenter.

- Mange foretrekker fremdeles papir, selv om stadig flere har og bruker mobile enheter. Ofte stoler vi ikke på at teknologien fungerer. Vi foretrekker å ha en papirkopi i tilfelle vi mister mobildekningen eller batteriet går tomt. Dessuten er det et krav i mange land at viktige dokumenter må foreligge på papir. En ting er i alle fall sikkert, og det er at utskriften lever i beste velgående, sier markedssjef Solfrid Dyrrdal Liland i Epson Norge

Den nye EcoTank-serien fra Epson er utviklet for familier som skriver ut regelmessig. Skriverne reduserer utskriftskostnadene betraktelig takket være de medfølgende blekkbeholderne som gir tusenvis av sider og dekker to års forbruk for de fleste brukere.

Kilde: Undersøkelsen ble utført av OnePoll med et basisutvalg på 8 000 europeiske foreldre (Storbritannia, Spania, Tyskland og Italia) med barn i alderen 5 til 16 år.

Se pressemelding/PDF for fotnoter.

Om Epson

Epson er en ledende global aktør innen bildeprodukter inkludert skrivere, 3LCD-projektorer og små –og mellomstore LCD’er. Med en innovativ og kreativ kultur, fokuserer Epson på med sine produkter - kjent for overlegen kvalitet, funksjonalitet, kompakthet og energieffektivitet – å overgå visjonen og de forventninger kunder har verden over.

Ledet av det Japan-baserte Seiko Epson Corporation, består Epson Group av over 73.000 ansatte i 94 selskaper rundt om i verden, og er stolt av vedvarende bidrag til det globale miljøet og til lokalsamfunn der Epson er representert. http://global.epson.com

Om Epson Europe

Epson Europe B.V. er konsernets regionale hovedkontor for Europa, Midt-Østen, Russland og Afrika og er lokalisert i Amsterdam. Epson Europe hadde 1655 ansatte og en omsetning på 1540 millioner euro i regnskapsåret 2012. http://www.epson-europe.com

Miljøvisjon 2050