www.matoppskrift.no

Overrask med Thaimat på Valentine's dagen

Pressemelding   •   feb 12, 2013 07:00 CET

Hvorfor ikke overraske din kjære med en romantisk meny med smak av Thai på Valentine's dagen i år?

Valentine's dagen som feires hvert år den 14 Februar, er på full fremgang her i Norge og er en av de merkedagene som absolutt kan anbefales. Antall merkedager øker hele tiden her i Norge, men det er vel ofte handelsstanden som pusher på markeringen av flere for å kunne selge ekstra.

Men Valentine's dagen er dagen da man virkelig kan vise sin kjære at man elsker han/henne og hva er vel ikke bedre å vise det med hjemmelagd mat. Og jeg vil påstå at hjemmelagd mat viser mer ekte kjærlighet en om en betaler seg ut av hele dagen med restaurantbesøk. Og Thai mat har mange «udokumenterte» ingredienser som fremmer kjærligheten.

Her er det satt sammen en 4 retters meny, som selvfølgelig kan reduseres til 2 eller 3. Rettene er litt fornorsket slik at man kan kjøpe ingrediensene på en vanlig kolonialforretning med litt utvalg.

Forrett 1

Thai Vårruller

Denne gir ca 16 små vårruller. Man kan fryse de før steking slik at man bare steker de som man trenger. Om en ikke vil bruke frityrgryte, så bruker vi å steke dem i en dyp panne. Vær forsiktig med den varme oljen. Vårrulldeig får man kjøpt i de fleste større butikker. Ligger i frysedisken.

100 gr finhakket kyllingbrystfilet

50 gr finhakkede, rå reker uten skall

1 stk gulrot, reven

100 gr bønnespirer

2 stk vårløk i skiver

1 cm finhakket, skrellet, frisk ingefærrot

2 ts soyasaus

2 ts fiskesaus

2 ts maismel

2 ss vann

16 stk 12 cm vårrulldeig

Vegetabilsk olje til frityrsteking

Bland kyllingkjøtt, reker, gulerot, bønnespirer, vårløk, ingefær, soya- og fiskesaus i en skål.

Pisk maismel og vann sammen til en fin deig. Legg 2 ts fyll på hvert stykke deig i det ene hjørnet. Fold snippen over fyllet og fold venstre og høyre hjørnesnipp inn mot midten, rull rullen sammen, så den ligner en sigar. Pensle kantene på det fjerde hjørne med maismelblandingen, så rullen »limes« godt sammen. Varm oljen opp i en wok eller dyp sauterpanne. Når en brødterning bruner på 40 sekunder, er oljen klar til fritering. Frityrstek vårrullene ved middelvarme, til de er gyllenbrune på alle sider. Drypp av på kjøkkenrull. Server vårrullene med en søt chilisaus

Forrett 2

Kyllingsuppe med kokosmelk (Tom Kha Gai)

Denne gir 4 porsjoner.

Dette er en av våre favoritter hjemme. Er nydelig og kan gjerne brukes alene som en varmende og sunn suppe når det er kaldt ute. Vi kjøper en del av ingrediensene her i innvandrerbutikk, men galangerot kan erstattes av ingefær.  Vi bruker heller ikke champignon. Vi pleier istedenfor å ha i litt tomatbåter.

3 boks(er) kokosmelk
250 gr champignon
3 stk sitrongress
3 stk chili
3 ss fiskesaus
1 ts salt
2 ss chilisaus, sterk
500 gr kyllingkjøtt uten ben og skinn
1 stk galangerot (en bit på ca 10 cm)
5 blad(er) kaffirlime blader
1 dl lime-juice, bruk frisk lime
1 ss sukker
2 ss koriander, hakket

Champignongen skal være frisk og kyllingkjøttet uten ben og skinn. Kutt kyllingen i terninger. Hell kokosmelken i en wok og tilsett 3 dl vann. Kok opp under omrøring. Senk temperaturen og tilsett galangerot, sitrongress og limeblader. La det hele småkoke et par-tre minutter og rør om av og til.
Tilsett kyllingen, salt, sukker, fiskesaus og limejuice. La alt koke til kyllingen er ferdigkokt. Tilsett soppen til slutt og la det hele trekke noen minutter.
Hell chilisausen i bunnen av suppebollen, eventuelt; fordel den i suppetallerknene og hell suppen i. Dryss finhakket koriander over før servering.
NB:
Lime blader, sitrongress og galangeroten skal ikke spises, disse skal kun gi smak til suppen.

Hovedrett

Kylling i wok med cashewnøtter

Til hovedrett bruker vi enkel wok som kan varieres etter hva en har av råvarer. Men cashew nøtter hører til. Dette var og en av våre favoritter fra den tiden vi bodde i Thailand.

2 stk kyllingfileter, strimlet (eller 1 pakke strimlet kyllingkjøtt)

1 ss solsikkeolje

200 gr grønnsaker (paprika, vårløk, squash, brokkoli, gulrot, bambusskudd, asparges, sukkererter, aspargesbønner)

0,5 stk rød chili, finhakket

1 fedd hvitløk, finhakket

0,5 bit(er) ingefær, fersk

25 gr cashewnøtter

0,5 ss sojasaus

0,75 dl ferdig wok-saus (eller lag din egen, se under)

Frisk koriander eller vårløk, hakket

Hjemmelaget woksaus:

1 ss soyasaus

1,5 ss østerssaus

1 fedd hvitløk, finhakket

0,5 ss hvitvinseddik eller riseddik

1,5 ss ketchup

2 porsjon(er) ris

Varm 1 ss av oljen i en wok eller en dyp stekepanne og stek kyllingbitene på høy temperatur til de er nesten gjennomstekt.
Ta dem ut av pannen og hold dem varme. Varm opp pannen igjen med resten av oljen og fres grønnsakene raskt sammen med chili, hvitløk, ingefær og cashewnøtter.
Tilsett kjøttet, soyasaus og wok-sausen, og stek det hele til det er gjennomvarmt. Dryss over hakkete urter.
Server med kokt ris

Dessert

Kokosis

Desserter i Thailand er forskjellige fra de vi bruker. Her er det mye kokos, søt ris ol. Men prøv denne iskremen som lages av kokosmelk. Om en har en ismaskin er man langt på vei her, men det er ikke nødvendig.

Denne gir 6 porsjoner, så man har litt ekstra til senere.

5 dl kokosmelk

125 gr sukker

0,25 ts salt

1 ts gelatin

2,5 dl kremfløte

1 stk lettpisket eggehvite

Hell kokosmelk, sukker og salt i en gryte. Dryss gelatinpulveret ut over melken og rør. Kok langsomt opp under omrøring, til sukker og gelatinpulver er oppløst. Når kremen begynner å koke, tas den øyeblikkelig av platen og settes til avkjøling.

Rør kremfløte og den lettpiskede eggehvite i kremen. Hell kremen i en kakeform og frys den. Når kremen er nesten stivfrossen, helles den i store klumper i foodprocessoren, hvor den kjøres til en jevn masse.. Hell iskremen over i en plastboks og frys den igjen, til den skal serveres.

Matoppskrift.no er ett nettsted med mer enn 30.000 oppskrifter på mat og drikke. De fleste er nærings og prisberegnet. Matoppskrift.no har nært samarbeid med matvareguiden.no. Nettsidene ble startet opp i 2002 og har vokst til å bli en av Norges største samlinger av oppskrifter, samt info rundt dette. Nettsidene har mange forskjellige tjenester rundt mat, drikke, ernæring, helse, råvarer og ingredienser.