Nokia Norge

Ovi Butikk med tre millioner nedlastinger per dag og stadig flere utviklere

Pressemelding   •   nov 18, 2010 12:41 CET

Nokias innholdsbutikk opplever stor vekst med mer enn 400 000 nye utviklere i løpet av de siste tolv månedene. Hele 92 utviklere har nådd milepælen én millioner nedlastinger, mens QT utviklingsverktøy er lastet ned 1,5 millioner ganger.

Nokias innholdsbutikk Ovi Butikk har nå nådd milepælen tre millioner nedlastinger per dag. Dette er drevet frem av et generelt behov blant forbrukere over hele verden, samt en nylig oppdatering som gir brukere av Nokias nye familie av Symbian smarttelefoner en bedre brukeropplevelse med butikken. I tillegg har det kommet til flere populære applikasjoner og spill. Butikken høster også betraktelig drivkraft fra de mer enn 400 000 nye utviklerne som har registrert seg hos Nokia i løpet av de siste tolv månedene, samt de 92 utviklerne som har passert en million nedlastinger av sine applikasjoner.

Utviklerpakkene Nokia Qt Software Development Toolkit (SDK) og Qt SDK er til sammen lastet ned 1,5 millioner ganger. Etter hvert har utviklere fått øynene opp for hvordan dette kan forbedre hastighet og effektivitet i applikasjonsutviklingen for mobilterminaler som nye Nokia N8, Nokia C7, Nokia C6-01 og Nokia E7. Nokia kunngjorde forrige måned at selskapet vil samle applikasjonsutviklingen rundt Qt for å forenkle utviklingen til Symbian-baserte terminaler og produkter som vil bygges på det nye operativsystemet MeeGo.

Noen eksempler på populært og kreativt nytt innhold for Symbian smarttelefoner og Ovi Butikk:

• Swype: med en kontinuerlig bevegelse med finger eller pekepenn over skjermen kan brukeren med Swypes teknologi legge inn ord raskere og enklere.
  • NHL GameCenter: Følg hockeylaget ditt gjennom live radiosendinger, sjekk statistikk og resultater, eller se høydepunkter og sammendrag av kamper.
  • WhatsApp Messenger: En lynmeldingstjeneste for smarttelefoner som bruker 3G eller WiFi for å koble deg til dine kontakter. Bytt fra sms til WhatsApp for å sende og motta meldinger, bilder, lydbeskjeder og videobeskjeder kostnadsfritt.

De tre mest nedlastede applikasjonene i Norge i perioden 1. oktober til 15. november var FingerPrint Lite, Spotify og Opera Mobile Browser 10, mens på listen over de tre mest nedlastede spillene i samme periode finner vi Skiller WallBall, Marble Maze Classic og Nuke Defender.

På verdensbasis er de tre mest populære applikasjonene som følger:

Q Torch fra CellApp Technology i India, Angry Birds fra finske Rovio Mobile og Need for Speed Shift HD fra Electronic Arts.

En mer detaljert oversikt over de mest populære applikasjonene brutt ned på regioner og utviklere, er tilgjengelig på Forum.Nokia.com.

Sitater

- Den raske veksten i Ovi Butikk i det den passerer én milliard nedlastinger per år, demonstrerer at Nokia er en sterk aktør i både skala og størrelse når det kommer til tjenester, sier Scott Ellison, VP for mobil- og forbrukerrelaterte plattformer i IDC.  - med Nokias sterke fokus på Qt-plattformen og forbedret økosystem for utviklere, bør Nokia fortsatt se sine utviklertall øke etter hvert som utviklerne ser fordelene og inntektsmulighetene, operatørbetalingen og den stadig voksende brukerbasen rundt omkring i verden.

- Uten penger til promotering eller markedsføring nådde vi i løpet av få uker 200 000 nedlastinger i Ovi Butikk, dette er raskere enn vi gjorde med App Store, sier Anton Gauffin, CEO i BLStream, utvikler bak spillet Crazy Hamster.  – Vi er positivt overrasket over det vi har sett med Ovi, og vi er i rute til å overgå vår prestasjon i App Store selv om vi har vært der lenger.

- Ovi Butikk er en sterk kanal som drives frem av nye applikasjoner og spill fra et økende antall partnere og de mer enn 250 000 nye forbrukerne som registrerer seg på Ovi hver dag, sier Christophe Joyau, ansvarlig for tjenester i Nokia Norden.  – antall daglige nedlastinger har økt fra omtrent to millioner til tre millioner siden september. Vi forventer at vår fremgang vil fortsette i og med at leveransen av våre nye Symbian smarttelefoner så vidt har begynt.

Om Ovi

Ved å kombinere tjenestene i Ovi med smarte Nokia-terminaler, får man en unik og rik mobil livsstil. Mer enn 250 000 nye brukere registrerer seg på Ovi hver dag, og de føyer seg inn i rekken av 165 millioner mennesker i praktisk talt hvert eneste land over hele verden som allerede benytter Nokias tjenester. Ovi legemliggjøres med elementer som: en raskt voksende innholdsbutikk for enkel tilgang til populære applikasjoner og spill; verdens beste kart; millioner av musikkspor; topp meldingsegenskaper som lar deg holde kontakten med de som betyr mest for deg. En samling helse-, utdanning- og jordbruksinformasjonstjenester finnes under Ovi Life Tools, og disse er tilgjengelige i områder som Kina, India, Indonesia og Nigeria. I tillegg er Ovi Mail populær blant alle som ikke har tilgang til PC, og den mobile banktjenesten, Nokia Money, er laget med Indias Yes Bank.

Om Nokia

Vi i Nokia ønsker å knytte mennesker sammen. Vi kombinerer avansert teknologi med personlig tilpassede tjenester som lar mennesker holde kontakten med det som er viktig for dem. Hver dag holder mer enn 1,3 milliarder mennsker kontakt med hverandre via en Nokia-terminal – fra mobiltelefoner til avanserte smarttelefoner og høytytende mobile datamaskiner. Nokia integrerer i dag sine terminaler med innovative tjenester gjennom Ovi (www.ovi.com), inkludert musikk, kart, applikasjoner, epost med mer. Nokias NAVTEQ er ledende innen omfattende digital kartlegging og navigasjonstjenester, mens Nokia Siemens Networks byr på utstyr, tjenester og løsninger for kommunikasjonsnettverk over hele verden.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Christophe Joyau

Ansvarlig for tjenester, Nokia Norden