Nyhetstips

PA Resources avser att emittera ett nytt obligationslån

Pressemelding   •   des 01, 2009 09:31 CET

Olje- och gasbolaget PA Resources AB avser att emittera ett nytt obligationslån utan säkerhet till ett värde av 300 - 500 miljoner NOK.

Det totala beloppet på det nya obligationslånet uppgår till minst 300 och max 500 miljoner NOK (motsvarande cirka 369 - 615 miljoner SEK). Det nya obligationslånet är utställt utan säkerhet och kommer att förfalla i mars 2011.

- Nettobehållningen från obligationerna kommer att användas för allmänna koncernändamål samt till att refinansiera ett existerande obligationslån som förfaller under mars 2010, säger Bo Askvik, Vice VD och CFO för PA Resources AB.

Fearnley Fonds ASA och Pareto Securities AS har utsetts till rådgivare för emissionen av det nya obligationslånet.

Stockholm, 2009-12-01
PA Resources AB (publ)

Vid frågor, kontakta gärna:
Bo Askvik
Vice VD och CFO
PA Resources AB
E-post: bo.askvik@paresources.se

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har idag verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om cirka 2 420 MSEK under 2008. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match). För mer information besök gärna www.paresources.se.