Fagforbundet for Industri Energi

Palestinsk LO-leder tildeles Arthur Svensson-prisen 2011

Pressemelding   •   jun 16, 2011 11:45 CEST

I dag mottar den palestinske fagforeningslederen Shaher Sae´d, generalsekretæren i palestinsk LO, årets Arthur Svenssons Internasjonale pris for faglige rettigheter. Prisvinneren vil selv ta i mot prisen under en høytidelig seremoni i Folkets Hus i Oslo.

Over 250 gjester fra inn- og utland skal delta i seremonien i Folkets Hus, som starter klokken 10.00 i dag, torsdag 16. juni.

Årets prisvinner, Shaher Sae ´d, generalsekretæren i Palestinian General Federation of Trade Unions (PGFTU), får Arthur Svenssons Internasjonale Pris 2011 for sitt arbeid for palestinsk fagbevegelse og for palestinske arbeideres rettigheter, sitt pågangsmot og ikke minst for sin evne til å stå i denne kampen under særdeles vanskelig politiske forhold.

Program: Torsdag 16. juni:
Kl. 10.00 Seremonien starter i Folkets Hus i Oslo, Youngsgaten 11
Kl  12.00 Avslutning med lunsj som består av palestinske retter

Se ytterligere bakgrunn om prisen og prismottakeren på www.industrienergi.no .

Arthur Svenssons internasjonale pris
Arthur Svenssons Internasjonale Pris tildeles personer eller organisasjoner som har gjort en særskilt innsats for å fremme fagforeningsarbeid og faglige rettigheter nasjonalt og internasjonalt. Fjorårets pris gikk til Wellington Chibebe, generalsekretær i LO i Zimbabwe. Prisen er på NOK 500.000 og deles ut årlig. Prisen er oppkalt etter tidligere forbundsleder i Norsk Kjemisk Forbund, Arthur Svensson, som var spesielt opptatt av internasjonal politikk.

Juryen består av:
Leif Sande, komitéleder (Industri Energi), tidligere LO-ledere Gerd-Liv Valla og Yngve Hågensen, Randi Bjørgen (tidligere YS-leder), Helga Hjetland (tidligere leder av Utdanningsforbundet), Finn Erik Thoresen (styreleder i Norsk Folkehjelp) og Liv Tørres (politisk rådgiver).

Om Industri Energi:
Industri Energi organiserer 55 000 medlemmer innen produksjon av aluminium og andre metallproduserende industrier, solenergi, petrokjemisk og farmasøytisk industri, samt møbel og kjøkken. Industri Energi er også den største arbeidstakerorganisasjonen innen olje- og gassindustrien i Norge, i tillegg til innen glass- og keramiske virksomheter. Videre organiserer forbundet ansatte i miljøbedrifter, vaskerier, renserier, plastbedrifter, fiskefor- og fiskemelbedrifter, og en rekke andre bransjer. Forbundet organiserer medlemmer i et område som står for 80 prosent av den norske eksportverdien.

Kontakt:
Spørsmål i forbindelse med prisutdelingen kan rettes til:
Kommunikasjonssjef Martin Steen, mob: 41 57 73 30, mail: martin.steen@industrienergi.no Kommunikasjonsrådgiver Christine Meling, mob 95 19 64 66, mail cmc@industrienergi.no