A/S Norske Shell

Pallplass til NTNU i Shell Eco-marathon

Pressemelding   •   mai 18, 2014 19:46 CEST

NTNU kjørte inn til en pallplass i årets Shell Eco-marathon i UrbanConcept-klassen. I Prototype-klassen ble det en verdig sjuendeplass.

NTNU stilte i år med to biler i årets Shell Eco-marathon, og med den velprøvde bilen fra i fjor ble det en tredjeplass med 199 km/kwh. Det kunne ha blitt en andreplass, men problemer med enkoderen ødela for det siste forsøket.

- Utfordringen med enkoderen er ikke nytt for oss, det er et kjent problem. Selvfølgelig er vi litt skuffet, vi hadde gledet oss til å gjennomføre et taktisk forsøk og et forsøk til hvor vi gamblet alt, så dette ble en litt kjedelig avslutning på konkurransen. Uansett er vi totalt sett fornøyde med innsatsen når det gjelder begge biler og ser nå frem til å kunne slappe av litt, forteller lagmedlem Håkon Trømborg fra Tranby.

Trømborg og resten av teamet fra NTNU er uansett svært fornøyd med helgen i Rotterdam.

- Shell Eco-marathon har vært en unik erfaring. Prosjektet har gitt god innsikt i hvordan ting fungerer i praksis kontra teori. I tillegg er dette god læring i stressmestring. Her er det viktig å kunne holde humøret oppe under tøffe omstendigheter, sier Trømborg.

NTNU stilte i år også til start i Prototype-klassen med en helt ny bil, som har fått mye oppmerksomhet for sitt tøffe design. Nivået i denne klassen er skyhøyt, og til slutt ble det en respektabel sjuendeplass på det norske laget med 631 km/kwh. Dette er en verdig plassering, og 29 lag i denne klassen fikk godkjent resultat. Etter litt trøbbel på fredag, gjennomførte NTNU to gode forsøk søndag morgen, og laget var fornøyd med innsatsen.

- Dette var veldig moro. Det siste forsøket var et meget behagelig løp og vi er stolt av 7. plassering, avslutter Trømborg.

Studenter fra hele Europa var samlet i Rotterdam for å delta i årets Shell Eco-marathon, og Alice Bergfall fra A/S Norske Shell er imponert over nivået.

- Alle bilene er svært høyteknologiske, og blant studentene ser vi utrolig mye talent, oppfinnshomhet og kunnskap, forteller hun.

- Hvis man tenker seg at en Nissan Leaf, som er en av de mest energieffektive bilene på veien i dag, oppnår omkring 7.3 km/kwh er det helt utrolig at Urban Concept-bilen til NTNU-laget klarer nesten 200 km/kwh. Bilene i Shell Eco-marathon er ikke egnende for eller robuste nok til å kunne brukes på offentlige veier, men denne sammenligningen gir et visst bilde av den ekstreme energieffektiviteten vi har sett eksempler på her i helga, sier Bergfall.

Se video fra årets Shell Eco-marathon her.

Shell Eco-marathon er en unik, global konkurranse som utfordrer studenter til å presse grensene når det gjelder energieffektivitet på veiene. Utfordringen krever innovative og smarte løsninger, kreativitet og samarbeid. Prinsippet i Shell Eco-marathon er å kjøre lengst mulig på energi tilsvarende en liter bensin. Studentlagene designer og bygger motordrevne kjøretøyer som skal kjøre lengst mulig med minst mulig energiforbruk; konkurransen har flere kategorier avhengig av kjøretøy og drivstoff. Shell Eco-marathon, sammen med Shell Energy Lab og konferansen Powering Progress Together Forum, tiltrekker tusenvis av besøkende hvert år, og skaper debatt rundt temaer som energi, miljø og mobilitet. Den 29. utgaven av Shell Eco-marathon Europe arranges i Rotterdam fra 15. til 18. mai. Over 3 000 studenter fra 27 land deltar i konkurransen.

Årets NTNU-team i Shell Eco-marathon består av Isak Nordal fra Flisa, Johannes Aalberg fra Oppdal, Lierni Imaz fra Spania, Marius Kyllo fra Malvik, Mats Bøvre fra Sandefjord, Håkon Trømborg fra Tranby, Eirik Mo fra Seljord, Birgitte Litsheim Refsland fra Egersund, Espen Undheim fra Bryne, Vebjørn Røed Myklebust fra Volda, Kyle Lapointe fra Canada, Myselie Nguyen fra Trondheim, Polina Dobrovolskaia, Nasim Ghanizadeh fra Iran, Ola Bauck fra Oslo, Ørjan Brenne fra Skogn, Nikita Sinansky fra Russland og Katya Zhitkova fra Russland.

Shell har vært aktiv i Norge siden 1912.  Våre virksomhetsaktiviteter inkluderer leting og produksjon av olje og gass (oppstrøm), og raffinering, salg og markedsføring av petroleumsprodukter (nedstrøm). Vårt hovedkontor ligger i Sola kommune utenfor Stavanger. Oppstrømsvirksomheten har også kontorer i Kristiansund og Aukra, mens nedstrømsvirksomheten blir ledet fra Oslo.

Våre virksomheter i Norge
A/S Norske Shell er en betydelig aktør i Norge, og er det største internasjonale olje- og gasselskapet på norsk sokkel. Shell er operatør for oljefeltet Draugen og gassfeltet Ormen Lange i Norskehavet.

Shell har et nettverk på om lag 420 biliststasjoner og er representert i alle landets fylker.
Totalt sysselsetter A/S Norske Shell rundt 1.100 personer.

Ansvarlig energi
Ansvarlig drift i samsvar med våre kjerneverdier ærlighet, integritet og respekt for mennesker, samt innsats for å redusere miljøkonsekvensene av vår virksomhet, er avgjørende for å møte den energiutfordringen verden står overfor, og sikre vår suksess på lang sikt.