Toughtools Norge

Panasonic 100 år med innovasjon, del 2: Brukervennlighet, fleksibilitet & unik balanse

Pressemelding   •   jun 13, 2018 10:51 CEST

I år feirer Panasonic som kjent 100-årsjubileum. Vi har gjennom årenes løp lansert en mengde innovasjoner og unike løsninger - mange de aller første i sitt slag – som har blitt industristandard og vi har stått i framkant av den tekniske utviklingen i Powertoolsegmentet. I vår tidigere artikkel (Del 1. Smarte batterier & ladere) fokuserte vi på noen av de milepelene som har bidratt til vår verdensledende posisjon som utvikler og produsent av batterier & ladere. I del 2 tar vi fram utviklingen innen brukervennlighet, fleksibilitet og den unike balansen som daglig verdsettes av våre trofaste brukere.

INNOVASJON: Brukervennlighet, fleksibilitet & unik balanse

1979: ENKEL BETJENING AV FRAMOVER-/REVERS

Enhåndsbetjening av framover-/reversbryteren. Ved arbeid som krever gjentagende tiltrekking og løsning av skruer, må maskinens rotasjonsretning byttes mange ganger. Dette var både vanskelig og tidkrevende for brukeren, ettersom det krevde begge hendene for å gjøre denne enkle prosessen. Ved å flytte retningsbryteren nærmere og innenfor rekkevidde fra strømbryteren gjorde Panasonic denne operasjonen mye raskere og enklere ved at det kunne gjøres ved hjelp av en hånd. Brukeren trengte ikke lenger å flytte hånden og fikk samtidig bedre kontroll og grep.

1981: T-FORMET KROPP - FOR BEDRE BALANSE & HÅNTERING.

Forbedret håntering og ergonomi. Panasonic var først i Japan med å tilpasse batteripakkens design så den kunne plasseres lengst nede på håndtaket. Dette gjorde den totale lengden på maskinen mye mindre og ga også en stor forbedring av vektbalansen sammenlignet med tidigere design der batteriet var montert bakerst på verktøyet. Dette betydde at det ble mye lettere å jobbe i trange områder. Panasonics T-form ble etterhvert standard for alle merker.

1983: KNEKKBAR MASKINKROPP, VERDENS FØRSTE!

Lett omformet fra rett til pistolformet for fleksibelt bruk. Panasonic utviklet en ny kompakt skrutrekker som kunne endre form avhengig av bruk og arbeidsmiljø. I trange områder kan verktøyet rettes slik at man lettere kommer til. Pistolformen egner seg best når man skrur i paneler og åpne komponenter der det er bedre plass. Det knekkbare designet gjorde denfeksibel og egnet for et uendelig antall arbeidsoppgaver.

1986: NØKKELFRI CHUCK, VERDENS FØRSTE!

Ga mye raskere og enklere bitsbytte. I midten av 1980-tallet utviklet Panasonic-ingeniørene det banebrytende nøkkelfrie chuckdesignet. Det betydde raskere og enklere bitsbytte som selvfølgelig ga økt arbeidseffektivitet. Dessuten muliggjorde selvstrammingsmekansmen bedre feste sammenlignet med tradisjonelle chucker som krevde nøkkel. Man trengte aldri mer bekymre seg for å miste chucknøkkelen.

2004: BØRSTELØS MOTOR & ELEKTRONISK STRØMBRYTER - HØYTEKNOLOGI

Levetiden på motor og strømbryter ble omtrent dobbelt så lang. Ettersom professjonelle brukere vil ha høy ytelse over lang tid, utviklet Panasonic en børsteløs motor og elektronisk strømbryter. Ved å fjerne de delene som er utsatt for slitasje, eks. børster og strømbryter, økte levetiden betydelig. Den nye elektroniske bryteren sørger for at strømmen går direkte fra batteriet til motoren som medfører at det aldri vil oppstå slitasje som følge av gnister i bryteren. Motor og strømbryteren har nå dobbelt så lang levetid sammenlignet med tidligere modeller.

Besøk gerne vår museumsite som bl.a. belyser innovasjoner om elektronikk, design, brukervennlighet & ergonomi.

Last ned pressemeldingen som pdf.

Last ned pressemeldingen som word.

For mer informasjon, kontakt:

Hans-Jørgen Narum-Hanssen, Country Manager

HJ@toughtools.no

ToughTools AS er distributør av kvalitetsprodukter fra sterke varemerker med høy kompetanse, lang historie og høy innovasjonskraft.

ToughTools AS distribuerer Panasonic verktøy, en serie med oppladbart verktøy for profesjonelle brukere innen håndverk og industri.

Produktene kjennetegnes først og fremst av høy kvalitet og driftssikkerhet under tøffe forhold. Gjennomtenkt design, lav vekt og lave vibrasjonsverdier gjør dessuten at verktøyene er både behagelige og lette å arbeide med. Panasonic verktøy inngår i det japanske elektronikkonsernet Panasonic Corporation.

ToughTools AS er også distributør for det franske kvalitetsvaremerket Diager, som i over 50 år har utviklet og produsert kvalitetsbor tilpasset brukere med høye krav. Diagers målsetting er å tilby innovative produkter for boring i alle materialer. Diager produserer 35 millioner bor per år og distribueres i alle verdensdeler.

I tillegg distribuerer ToughTools AS produkter fra den tyske produsenten av industri- og hagesakser Löwe, og Panasonic batterier