Just PR

Panasonic topper det europeiske notebook-markedet for 10. år på rad med en markedsandel på 65,8%

Pressemelding   •   aug 08, 2012 15:37 CEST

Panasonic Toughbook styrket sin ledende rolle i det europeiske markedet for robuste og holdbare notebook-enheter i 2011, med en markedsandel på 65,8%. Toughbook er dermed markedsledende for tiende år på rad i følge analysegruppen VDC Research. Panasonic vokste også raskt i det europeiske markedet for robuste nettbrett, til en andreplass og en markedsandel på 17,4%.

Toughbook sin andel av markedet for holdbare og robuste Notebook-datamaskiner/ konverterbare Notebook-datamaskiner vokste fra 65 % i 2010 til 65,8 % i 2011. Det ble observert vekst i flere av de europeiske markedene hvor det stilles krav til pålitelig og sikker tilgang på programvare for medarbeidere i utfordrende miljøer. For eksempel innen alternativ energi, smartmålere, bildiagnostikk, elektroniske pasientjournaler og innen elektronisk handel.

Omsetningen av Panasonic Toughbook hadde også en tosifret generell vekst i 2011. Toughbook klarte seg dermed godt i et vesteuropeisk marked hvor omsetningen av datamaskiner i bedriftsmarkedet generelt gikk ned i samme periode.

Årsaken til den raske veksten for Panasonics robuste nettbrett ligger i den raske utbredelsen av Toughbook CF D1 og Toughbook CF-H2. CF-D1 er et robust nettbrett for bruk i industrien, designet i samarbeid med globale bilprodusenter for diagnostisering av motorer, biler, lastebiler og maskiner i verkstedet og i felten. CF-H2 er en andregenerasjons helrobust nettbrett som finnes i to versjoner: Feltmodellen er designet for feltarbeidere i miljøer innendørs og utendørs, mens helsemodellen (Mobile Assistant model) er designet for helsearbeidere.

– Den siste markedsundersøkelsen understreker ytterligere de mange fordelene som Panasonics robuste notebook-enheter gir organisasjoner over hele Europa. Og nå bidrar også våre robuste nettbrett til å kutte kostnader og bedre de ansattes produktivitet og kundeservice, sier Stephen Yeo, markedsdirektør i Panasonic Systems Communications Europe.

– Våre Toughbook-modeller er designet med fokus på brukerens behov, og ved å ta i bruk nyeste teknologi gir vi bedriftskundene våre klare fortrinn uansett bransje og i forhold til medarbeidernes rådende arbeidsforhold.
– Det brede utvalget av robuste Toughbook-modeller er godt tilpasset næringslivets målsetninger og krav til mobil databruk, sier David Krebs, som er ansvarlig for analyser innen det mobile og trådløse markedet ved VDC Research. – Panasonic har lenge vært benchmark i markedet for robuste og holdbare notebook-enheter, og har raskt vist seg som en sterk konkurrent innen robuste nettbrett for næringslivet.

Pressekontakt:

Thor-Ivar Guldberg

thor-ivar.guldberg@justpr.co.uk

Telefon: +47 95844091

Om Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU)

PSCEU er den europeiske grenen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globale B2B-avdeling. Målet for PSCEU er å forbedre arbeidslivet til forretningsfolk, samt bidra til å øke effektiviteten og ytelsen til organisasjonene deres. Vi hjelper organisasjoner med å innhente, behandle og videreformidle alle mulige typer informasjon: bilde-, stemme- og tekstdata. Produktene omfatter PBX-telefonsentraler, dokumentskrivere, profesjonelle kameraer, projektorer, store skjermer og robuste, bærbare PC-er. PSCEU tilbyr uovertruffen evne i sine markeder, med ca. 500 ansatte, teknologisk designekspertise, global kapasitet innen prosjektledelse og et stort europeisk samarbeidsnettverk.

Det nye PSCEU er satt sammen av fire virksomhetsgrener:

• Communication Solutions omfatter profesjonelle skannere, flerfunksjonelle skrivere, telefonisystemer og videokonferansesystemer i HD.
  • Visual System Solutions omfatter projektorer, interaktive tavler, presentasjonshjelpemidler og skjermer. Panasonic  er markedsledende innen projektorer i Europa, med en omsetningsandel på 28 %.
  • Professional Camera Solutions omfatter profesjonell audiovisuell, sikkerhets- og integrert maskinvisjonsteknologi (IMV). Panasonic er en av de to største profesjonelle kameraleverandørene i Europa.
  • Computer Product Solutions omfatter Toughbook-serien med robuste notebook-enheter, Toughpad-familien med tablet-enheter for virksomheter og salgspunktsystemer (EPOS). Panasonic Toughbook er markedsledende innen robuste og holdbare notebook-enheter i Europa, med en markedsandel på 65,8 % i 2011 (VDC, mars 2012).

Panasonic Corporation er en global leder innen utvikling og produksjon av elektroniske produkter for et bredt spekter av forbruker-, virksomhets- og industribehov. Selskapet, som er basert i Osaka i Japan, hadde et rapportert konsolidert nettosalg på 7,85 trillioner yen (71,4 milliarder euro) for året som ble avsluttet den 31. mars 2012. Selskapet er børsnotert i Tokyo, Osaka, Nagoya og New York (NYSE:PC). For mer informasjon om selskapet og merkevaren Panasonic, besøk selskapets webområde på http://panasonic.net/