SAS Institute AS

Petrobras velger SAS Institute for å skape vekst

Pressemelding   •   jun 26, 2014 15:17 CEST

Den brasilianske energikjempen Petrobras (NYSE: PBR) er kjent over hele verden for sin teknologiske knowhow. De har tatt i bruk SAS® analyseprogram for å finne frem til områder der det sannsynligvis er mulig å produsere olje og gass. Med datadrevet innsikt ønsker selskapet å gjøre produksjonen mer effektiv og bidra til total ressursgjenvinning.

Det er utfordrende å analysere mellom fem og 150 millioner år gammel stein. Petrobras har henvendt seg til SAS for å kunne håndtere større datamengder og treffe bedre avgjørelser i sine prosjekter.

- SAS Analytics har vist seg å være pålitelige i 100 prosent av tilfellene. Ingen annen programvare på markedet matcher denne ytelsen, sier Olinto Gomes de Souza, seniorgeolog i Petrobras.

Teknikerne bruker SAS til å skape statistiske modeller og analysere store datamengder for å øke
gjenvinningsfaktoren, som er prosentandelen av oljeressurser i et oljefelt som anslås å kunne gjenvinnes. Målet er å maksimalisere plasseringen av brønner og forlenge levetiden til modne oljefelt for å bedre selskapets lønnsomhet. Etter at man tok i bruk programvare fra SAS har slike oljefelt i gjennomsnitt produsert 230.000 flere fat olje per døgn.

Petrobas har vært kunde av SAS siden 1999 og oppnådde en produksjonsrekord per døgn på mer enn to millioner fat per dag i 2007. Selskapet har som mål å bli en av de fem største integrerte energiselskapene i verden innen 2020.

SAS Institute er verdens største privateide IT-selskap med 14.000 ansatte og 70.000 kundeinnstallasjoner i 136 land. SAS er verdensledende leverandør av Business Intelligence og Analytics-løsninger.

Siden 1976 har selskapet gitt kundene muligheten til å ta riktige beslutninger raskere. Avanserte statistikk- og analysemetoder i brukervennlige applikasjoner avdekker nye sammenhenger og forretningsmessige muligheter. SAS Institute - The Power To Know.

www.sas.com/no