Fretex

Pia Tjelta, Jenny Skavlan og Vanessa Rudjord med Fretex fashion

Pressemelding   •   apr 09, 2013 16:22 CEST

Tiden er inne for en vårrufs i skuffer og skap. Jenny Skavlan, Pia Tjelta og Vanessa Rudjord er alle moteinteresserte damer som har brukt mye tid og penger på klær, og har bygget seg opp garderober med mange motefunn. Nå har de ryddet, og gir klærne til Fretex.

Innflytningsfest
Fretex åpner ny butikk på Olaf Ryes plass i Oslo, og inviterte disse tre damene til å lage innflytningsfesten.

- Fretex er et godt alternativ til å handle nytt og stadig flere oppdager mulighetene som finnes i second hand. Det synes vi er gledelig. Pia, Jenny og Vanessa er gode ambassadører for dette, sier Line Isegran, salgssjef butikker i Fretex Øst-Norge.

Innflytningsfesten er fredag 19. april. Butikken er nyoppusset og full av gode tilbud!

- Jeg er med på dette for å rette ytterligere fokus på verdien og gleden av gjenbruk, gjennom å gjøre et løft for Fretex og det arbeidet de gjør for dem som trenger det, sier Pia Tjelta.

Vårens trender
Pia, Jenny og Vanessa har plukket vårens trender. På Fretex-mottaket har de funnet klær og tilbehør som preger vårens motebilde. Dette har de stylet og gjort klart til innflytningsfesten.

Som så mange andre i disse dager, har de hatt en skikkelig opprydding i skapene sine og mye fra deres garderober gis til Fretex. På den måten bidrar de med sin egen Fretex Fashion.  Det meste av det de gir vil bli solgt på åpningsfesten, men noe vil også bli å finne i Fretex nettbutikk den 19. april.

Fretex mottar årlig ca 12 tusen tonn tekstiler. Bare i Oslo kommer det inn 15 tonn hver dag! Med en slik varetilgang og giverglede kan Fretex by på en spennende skattekiste!

- Jeg har 70 par sko og ti esker med klær som skal få nye eiere. De fineste kjolene mine fortjener fortsatt å få gå på fest, konstaterer Vanessa Rudjord.

Fordi miljøet fortjener det
I tillegg til at second hand og vintage er trend, er det også bra for miljøet. Produksjon av tekstiler er belastende for miljøet, så jo lenger klærne kan brukes, jo bedre er det. Noen ganger kan plaggene brukes akkurat slik de er, mens andre ganger kan små justeringer og forandringer gjøre plaggene mer tidsriktige og nesten nye! Fretex har siden 2005 arbeidet med redesign til inspirasjon for mange. Jenny viser også i sin bok, SY OM, hvordan man kan forlenge plaggenes levetid.

- Gjenbruk er bra for miljøet og det er en evig skattejakt som resulterer i unike og spennende plagg med en historie. Selv om klærne har gjort sin jobb for oss, betyr det ikke at plaggets levetid er over, de trenger bare en ny eier. Og da er Fretex det perfekte stedet! er den unisone meldingen fra alle tre engasjerte venninnene.

Om Fretex

Fretex er Norges største bruktkjede og en viktig del av Frelsesarmeen Norge. Den første butikken åpnet i Kristiania i 1905 under navnet Elevator. Fretex er også Norges største attføringsbedrift. I dag er vi ca. 2000 personer som til daglig har vårt arbeid i Fretex, hvorav ca 1600 er på ulike attføringstiltak. Vi finnes i de fleste fylker hvor vi samarbeider godt med offentlige etater, næringsliv, givere og kunder.

- Fretex har 39 butikker og  en nettbutikk (fretex.no/nettbutikk) og 1800 innsamlingsbokser.
- Hver nordmann kaster årlig ca 8 kg klær. Mye av dette kan brukes om igjen og bør heller finne veien til en Fretexboks.
- Tag dine egne mobilbilder med #FRETEXFASHION. Da er du også Fretexmodell!
- 20 millioner kroner av bruktsalget hos Fretex gikk i fjor til Frelsesarmeens sosiale lavterskeltilbud. - Fretex er Norges største attføringsbedrift og i løpet av 2012 deltok omlag  3700 jobbsøkere i attføringsprogram i regi av Fretex.
- Fretex har som første attføringsbedrift i Norge innført en jobbgaranti.