Eniro

Planlegg seilturen med mobilen

Pressemelding   •   jun 16, 2013 22:26 CEST

(Oslo, 14. juni 2013) Norge har en av de høyeste tetthetene av fritidsbåter per innbygger i verden. Med en komplisert kystlinje er lett tilgjengelige kart og planleggingsverktøy viktig. Nå er Gule Sider sin app oppdatert med ferske sjøkart.

I Gule Sider sin app finner du et interaktivt planleggingsverktøy med sjøkart, som i tillegg til gode kart gir deg mulighet til å søke på produkter og tjenester i nærheten, eller hvor som helst i skjærgården. Appen samler kartfunksjonene brukerne trenger for å planlegge sine båtturer innaskjærs, sammen med informasjon om relevante stopp underveis som gjør det enkelt for sjøglade nordmenn å planlegge turen.

– Vi har alltid med oss mobilen, og vi søker lokalt der vi er eller dit vi skal. Mange har også med seg nettbrettet sitt på sjøen om sommeren. Derfor har vi kombinert relevante mobile behov med brukernes adferd. Med Gule Sider sin app kan folk enkelt søke etter restauranter og butikker på sin vei direkte i sjøkartet, alt samlet på et sted, forteller Håvard Atle Skaug, leder for Gule Sider i Norge.

Gule Siders sjøkart dekker hele kysten i Norge, Sverige og Danmark, og Gule Sider-appen er gratis for nedlastning til iPhone, iPad og Android. Sjøkartene finner du også på gulesider.no.

Sjøkart spesielt viktig i Norge

Norge har lange tradisjoner som båtnasjon og dette gjelder også for fritidsbåter.

I følge KNBFs Båtlivsundersøkelse 2012 er over halvparten av befolkningen ute i fritidsbåt i løpet av et år, noe som gjør båtliv til en av de aller største fritidsaktivitetene her til lands.

–Norge har en unik skjærgård som inviterer til båtbruk, men vi har også en av verdens mest komplisert kystfarvann, og dette gjør oss ekstra avhengig av gode kartløsninger. Muligheten til å få et lettlest sjøkart på en plattform som alle ombord i båten bruker, hilser vi velkommen, sier Reidar Kjelsrud som er generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF). Han understreker at oppdaterte papirkart alltid bør finnes om bord, selv om elektroniske hjelpemidler blir bedre og bedre.

Gule Siders app er ikke et fullverdig navigeringsverktøy, men bør brukes som et nyttig planleggingsverktøy før eller underveis på turen.

For mer informasjon:

Håvard Atle Skaug, leder Gule Sider
Mobil 991 59 967 / havardatle.skaug@eniro.com

Renate Morken, presseansvarlig Gule Sider/Eniro Norge
Mobil 476 03 968 / renate.morken@eniro.com

Eniro er den lokale søkemotoren. En smart snarvei til det du trenger, i din nærhet eller dit du skal. Eniro er Nordens største søkeselskap. Ved å bruke Eniros tjenester kan både bedrifter og privatpersoner på en enkel måte finne de produkter og tjenester man er interessert i, uansett om kanalen er internett, katalog eller mobil. Annonsørene kan aktivt markedsføre seg for kjøpeklare forbrukere og bedrifter, og dermed få nye kunder og økt fortjeneste.
Eniro er ett av de største lokale søkeselskapene i Norden og Polen, og selskapet har rundt 3200 ansatte, og har vært notert på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2012 var Eniros inntekter 3999 MSEK, med et resultat før avskrivninger (EBITDA) på 976 MSEK. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com.

Eniro – Oppdag nærheten. Søk lokalt.