Plan Norge

Plans jentekampanje til topps i kåring

Pressemelding   •   mar 08, 2012 18:22 CET

New York: Plans globale jentekampanje Because I am a Girl nådde opp på lista over de de 50 mest inspirerende prosjektene for å bedre livene til jenter og kvinner globalt. Kåringen Woman Deliver 50 presenteres på kvinnedagen av en komité bestående av representanter fra blant andre Bill & Melinda Gates Foundation.

-Vi kunne ikke fått en bedre nyhet på kvinnedagen, sier generalsekretær i Plan Norge, Helen Bjørnøy.

Mer enn 6000 har stemt blant flere hundre nominerte fra 103 land.  Til slutt var det en komité bestående av representanter fra Bill & Melinda Gates Foundation, Medic Mobile, Room to Read, Man Up og Det internasjonale kvinneforskningssenteret som satt opp de to 50 initiativene.

-Prosjektene på denne listen viser pågangsmot og vilje til å skape en bedre verden for jenter og kvinner. Vi er stolte av å feire disse organisasjonene og programmene som er jobber for ekte og varige endringer både lokalt og globalt, sier president og grunnlegger av kåringen Jill Sheffield.

Plans jentekampanje setter fokus på situasjonen for jenter som er spesielt utsatte. Kampanjen tar sikte på å forbedre livene til fire millioner jenter direkte, sammen med påvirkningsarbeid overfor myndigheter og andre beslutningstakere. I Nepal har Plans Kamlari-prosjekt bidratt til at 1.700 jenter er reddet ut av slavearbeid. I Brasil har organisasjonen jobber for å minske vold og kjønnsforskjeller.

-Jentekampanjen er bygget på det enkle premisset at å utdanne jenter både er smart og rett. Vi ønsker å inspirere folk til å selv ønske å forbedre livene til jenter.  Vi ønsker at flere skal lytte til jentene og ta grep for å bedre situasjonen deres, sier kampanjeleder Deepali Sood i Plan International.

Etter hardt arbeid fra Plan gjennom blant annet Jentekampanjene vedtok FN før jul å opprette en egen jentedag 11. oktober hvert år.

Plan Norge har hatt store Jentekampanjer siden 2009. Årets kampanje skal handle om jenter og utdanning

Nettsiden:

Plan Norge - 75 år for og med barn