Skandinavisk Playbackteater Studio

Playbacktetaer i Eidsvoll blir bidragsyter til Grunnlovsjubileet

Pressemelding   •   jul 05, 2013 09:30 CEST

I Eidsvoll brukes playbackteater som middel for inkludering og mangfold i bygda. Den flerkulturelle gruppa Teater Mango fortsetter med øvinger og forestillinger til høsten, og i mai 2014 vil en spesialskrevet jubileumsforestilling bli å skue på Eidsvoll Verk. Eidsvoll kommune støtter prosjektet med 140.000 kr.

Det er mindre enn et år siden prosjektet "Teater for inkludering og mangfold"så dagens lys i Eidsvoll.  Siden det har folk i bygda hatt mulgihet til å oppleve playbackteater flere ganger, både med den profesjonelle gruppa Teater Ekko fra Oslo, og med den nye lokale flerkulturelle gruppa Teater Mango. På øvinger og forestillinger fortelles historier fra virkeligheten som gjenspeiles på scenen som improvisert teater.

Synne Platander tok initiativ til prosjektet som foreløpig har blitt støttet av Eidsvoll Frivilligsentral, med midler fra Gjensidigestiftelsen og Akershus Fylkeskommune. Synne driver prosjektet sammen med Jan Platander og Sissel Viken. Med utgangspunkt i personlige og autentiske fortellinger fra mennesker i Eidsvoll i dag, skal det nå skrives et helt nytt teaterstykke: "Eidsvoll i Verden - Verden i Eidsvoll". Med tråder til historiens fortellinger om frihet, demokrati og stemmerett, blir det et unikt stykke samtidshistorie som skal presenteres under Grunnlovsjubileet 2014.

Eidsvoll kommune støtter prosjektet med 140.000 kroner. Jubileumsforestillingen, som engasjerer både frivillige krefter og profesjonelle utøvende kunstnere, vil bidra til stolthet over mangfoldet i bygda, og medvirke til Eidsvoll Verk som et kulturelt fyrtårn.

Samspill & Utvikling for deg og din organisasjon!

www.platander.no

www.playbackteater.no