Egmont Publishing

Pondus-prisen for 2018 går til Malin Falch – skaperen av Nordlys!

Pressemelding   •   nov 28, 2018 08:45 CET

Tegnekometen Malin Falch tildeles Pondus-prisen på hundre tusen kroner og en original Pondus-stripe, for sin debutbok i «Nordlys»-serien. Det fikk hun vite i redaksjonens morsomste, årlige telefonsamtale.

- Uten forvarsel dukket hun opp. Litt som nordlyset. Med et nydelig univers og tegninger som kan sende hvem som helst i skammekroken, har hun tatt oss alle med storm. Med «Nordlys» har Malin skapt en tegneseriesensasjon som jeg tror vil glede barn i absolutt alle aldre i årevis. Takk, Malin! Skriver Pondus-skapren Frode Øverli i juryens uttalelse.

– Jeg hadde ikke engang tenkt på at «Nordlys» kunne bli vurdert, sier Malin, – så, ja, dette var en fin overraskelse. Jeg ble så klart glad ògså, det er en stor ære!

– Du bodde lenge i USA, men etablerte deg rekordraskt på det norske tegneseriemarkedet. Hvordan har du opplevd overgangen?

– Det er utrolig tilfredsstillende å ha jobbet på noe som betyr så mye for meg som «Nordlys», og så få det utgitt i et land som også setter pris på det. Jeg tror ikke «Nordlys» hadde slått an like bra i USA. Markedet der er allerede proppfullt av tegneserier i alle mulige sjangre, mens i Norge er ikke markedet så stort, og det finnes i hvert fall ikke mange norske, episke tegneserier for barn.

Det er lett å gi Malin rett i at det ikke finnes mange norske, episke tegneserier for et yngre publikum. Likevel har herrene Carl Barks og Don Rosa bevist ettertrykkelig at episke tegneserier er etterspurt i Norge – særlig når kvaliteten appellerer på tvers av aldersgrupper – så både prisjuryen og Malin er glade for at hun nå utvider sjangeren.

– Hvilke planer kan du røpe for oss om universet du har skapt?

– Lenge har målet vært å skape et univers der jeg ikke har en grense for hva det kan inneholde. Slik at jeg kan utvide det på den måten jeg ønsker. «Nordlys» er en miks av nordiske elementer, som norrøn mytologi, vikingtiden, norske eventyr, og egentlig hva som helst som inspirerer meg. Jeg liker ikke å sette grenser, mitt mål er å skape noe som

er særegent for «Nordlys». Jeg tror ikke folk kommer til å forvente det som skjer videre i bøkene. Jeg vil at leserne skal få en opplevelse de ikke visste de ville ha.

På spørsmålet om hva prispengene skal brukes til, svarer Malin på en måte som er mye mindre egnet for et ungt publikum enn tegneseriene hennes:

– Noe av pengene skal brukes på å drikke meg full i Amsterdam etter at jeg har sendt «Nordlys» 2 i trykken!

Serieskaper Malin Falch (f. 1993) kommer fra Trondheim. Hun tok sin utdannelse i San Fransisco på det prestisjetunge Academy of Art University. Der vant hun tre studentpriser, for beste karakterdesign, beste animasjon og beste bakgrunnsdesign. Falch har tidligere jobbet for spilldesignselskapet Zynga Inc, men sa i år opp jobben sin for å flytte til Norge og jobbe med Nordlys-serien. Hun bor nå i Oslo.

Egmont Publishing er en del av Egmont. Egmont er en stiftelse som omsetter for 14,5 milliarder NOK og deler årlig ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge. Fondet jobber overordnet i Norge og Danmark for å sikre at barn og unge kan stå imot vår tids fattigdom – mangel på læring og livsmestring.

I Norge støtter Egmont Fonden blant andre Norske Kvinners Sanitetsforening, Senter for krisepsykologi, Kronprinsparets Fond, SOS Barnebyer, opprettelsen av Stine Sofie Senteret og Forandringsfabrikken.