Novartis Onkologi

Presisjonsmedisin i fokus på Europas største kreftkongress

Pressemelding   •   sep 26, 2014 07:00 CEST

FOR HELSEJOURNALISTER

25.09.2014

I dag starter ESMO 2014, Europas største kreftkongress, i Madrid. Novartis Onkologi deltar i år med mer enn 30 presentasjoner som omhandler medisinske fremskritt og nye data på innovative kreftbehandlinger.

Omlag 15 000 krefteksperter samles i Madrid for å delta på European Society for Medical Oncologys årlige kongress. Årets tema handler om Precision Medicine in Cancer Care, presisjonsmedisin i kreftomsorgen, som har blitt et hett tema den siste tiden. Begrepet kan beskrives som et fremtidskonsept hvor man ut ifra en detaljert molekylær profil av den enkelte pasients kreftsvulst, velger målrettet behandling som siden finjusteres avhengig av behandlingsresultatet.

Novartis Onkologi presenterer nye data for allerede godkjente målrettede legemidler og lovende virkestoffer som ennå befinner seg tidlig i forskningsstadiet.

– Vi har en av bransjens sterkeste pipelines, og vår forskning som presenteres på ESMO 2014 viser at vi er godt rustet innenfor den spennende utviklingen som pågår innen kreftområdet, sier Tarje Bergdahl, medisinsk sjef i Novartis Onkologi Norge.

Følgende abstrakter presenteres av Novartis Onkologi ved ESMO 2014:

Abstract #1295P Efficacy and Safety of Ceritinib in Patients with Advanced Anaplastic Lymphoma Kinase (ALK)-rearranged (ALK+) Non-small Cell Lung Cancer (NSCLC): An Update of ASCEND-1
Abstract #1293P Evaluation of Ceritinib-treated Patients with Anaplastic Lymphoma Kinase Rearranged (ALK+) Non-small Cell Lung Cancer (NSCLC) and Brain Metastases in the ASCEND-1 study
Abstract #1132O Everolimus for the Treatment of Advanced Pancreatic Neuroendocrine Tumors (pNET): Final Overall Survival (OS) Results of a Randomized, Double-blind, Placebo (PBO)-Controlled, Multicenter Phase III Trial (RADIANT-3)
Abstract #LBA9 Breast Cancer Treatment with Everolimus and Exemestane for ER+ Women – Results of the 2nd Interim Analysis of the Non-interventional Trial BRAWO
Abstract #LBA33 Randomized, double-blind study of sonidegib (LDE225) in patients (pts) with advanced basal cell carcinoma (BCC)
Abstract #445O Dose-escalation study of sonidegib (LDE225) plus buparlisib (BKM120) in patients with advanced solid tumors
Abstract #1086O Phase Ib/II study of LEE011 (CDK4/6 inhibitor) and LGX818 (BRAF inhibitor encorafenib) in BRAF-mutant melanoma
Abstract #LBA35 Overall Survival and Biomarker Results from a Phase 2 Study of MEK1/2 Inhibitor Binimetinib (MEK162) in Patients with Advanced NRAS-mutant Melanoma
Abstract #451PD Phase I study of the PI3Kα inhibitor BYL719, as a single agent in patients with advanced solid tumors (aST)

For mer informasjon:
Tarje Bergdahl, medisinsk sjef, Novartis Onkologi Norge