Kronprinsparets Fond

Presseprogram: H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit besøker Trivselslederne på Runni ungdomsskole på Årnes, Akershus (6.okt. kl. 10:30)

Pressemelding   •   sep 26, 2014 10:00 CEST

H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit besøker Trivselslederne på Runni ungdomsskole på Årnes, Akershus (6.10 kl. 10:30)

Trivselslederne ble samarbeidsprosjekt for Kronprinsparets Fond i mai 2014 og dette besøket er Kronprinsessens første møte med organisasjonen ute på en skole.

Presseopplegg

Kl. 10:00  Akkreditert presse møter i skolegården

Kl. 10:30

Kronprinsessen ankommer og blir tatt i mot av Trivselslederne Tommy Bottenvik og Kjartan Eide, og rektor Thomas Falck - foto

Elevene fremfører Trivselsdans i skolegården

Kronprinsessen får en orientering om TL-arbeidet på skolen – presse kan være til stede under orienteringen

Kl. 10:55- 11:15   Aktiviteter i skolegården – foto

Kl. 11:30   Avreise Kronprinsessen

Akkreditering til solfrid@kppfond.no. Frist fredag 3.10.

Kontaktpersoner:
Kontaktpersoner for Trivselslederne, daglig leder Kjartan Eide, tlf. 920 27 448
Kontaktperson for Kronprinsparets Fond, daglig leder Solfrid Flateby, 900 35 897

Kronprinsparets Fond samarbeider tett med sosiale entreprenører som gjør en forskjell for ungdom. De siste årene har Fondet samarbeidet med Pøbelprosjektet, Kjør for livet, Gatekunstakademiet og Arbeidsinstituttet i Buskerud. Kort fortalt handler det om å bringe ungdom tilbake til utdanning og arbeid, samt gi dem alternative mestringsarenaer.

I april 2014 la DNV GL, tidligere Det Norske Veritas, frem en samfunnsnytteanalyse, som viser at prosjektene i Kronprinsparets Fond sparer samfunnet for 2,7 milliarder kroner.

Kronprinsparets Fond ønsker å sette søkelys på ungdomstiden og fange opp unge mennesker som av ulike årsaker risikerer å falle utenfor. Noen mangler sosial kontakt og trygge voksenpersoner. Andre mangler motivasjon og dropper ut av skolen, eller blir av andre årsaker stående på siden av fellesskapet. I ungdomstiden handler ikke tilhørighet nødvendigvis om lengsel etter noen å være sammen med, men om å føle seg som en del av noe.