Norges Bilsportforbund

Rally Sørland innleder sommersesongen

Pressemelding   •   mai 06, 2014 14:30 CEST

Førstkommende fredag og lørdag kjøres årets fjerde NM-runde i rally. Det er den første på barmark i det NRK-sendte mesterskapet, og det er Rally Sørland med base i Kristiansand som står på programmet.

Arrangøren Kristiansand Automobilklubb (KAK) har flyttet basen på sitt tradisjonelle løp fra Mandal til Kristiansand. Sørlandets hovedstad vil bli sterkt preget av løpet, og det skal blant annet kjøres en etappe spesielt tilrettelagt for publikum på Odderøya på lørdag. Start og målseremoni blir det på Torvet i Kristiansand.

Deltagerne skal kjøre totalt 11 fartsetapper. Tre på fredag kveld og åtte på lørdag. Etappene på fredag er i området Søgne og mot Mandal, mens lørdagens etapper Går lenger nord i området rundt Marnadal, med unntak av publikumsetappen på Odderøya. Det er en blanding av velkjente sørlands-veier og et par helt nye etapper. Det er 103 biler som starter i NM-løpet. I forkant av NM-førerne kjøres et Challengeløp der det er idealtid og rett gjennomsnittshastighet som teller.

Alle de beste førerne i NM med Andres Grøndal, Trond Sveinsvoll og Frank Tore Larsen i spissen stiller til start. Det gjør også Sørlandets hardt satsende duo Svein Frustøl og Pål Try i hver sin potente Ford Fiesta R5.

I år skal det kåres seks norgesmestre i rally.  Det er i år to klasser for internasjonale biler med firehjulsdrift, henholdsvis utrimmede (gruppe N) og en klasse for trimmede biler (R5, S2000 og R4-biler). Som i fjor er det klasse for internasjonale biler med tohjulsdrift og med motorer inntil 2000 ccm. I tillegg er det NM-klasse for nasjonale biler med tohjulsdrift og nasjonale biler med firehjulsdrift. Siste NM-klasse er for kartlesere.

Det er sju NM-runder i årets sesong. Tre på vinterføre og fire på barmark. NM-finalen er Rally Telemark 4. oktober.

NM-kampenI den nye NM-klassen for firehjulsdrevne trimmede biler er det Frank Tore Larsen fra NMK Modum & Sigdal som topper etter tre løp. Han var vunnet alle løpene med sin Ford Fiesta R5 og med Torstein Eriksen i kartleserstolen. Dermed står han med 78 poeng. Han er 22 poeng foran Svein Frustøl fra KAK som også kjører en Fiesta R5 og har Ragnar Klami som kartleser. På en tredjeplass med 36 poeng ligger Pål Try, også han fra KAK. Han har med seg Lars Wilhelm Andersen som kartleser i sin Fiesta R5.

I NM-klassen for firehjulsdrevne utrimmede biler (gruppe N) er det veteranen Trond Sveinsvoll fra KNA Stavanger som topper etter vintersesongen. Med kartleser Otto Øvestad i sin Subaru Impreza har han kjørt inn 76 poeng. På andreplass følger regjerende mester, Anders Grøndal fra NAF Motorsport Asker & Bærum. Han var uheldig i første runde, men vant klassen i de to siste vinterløpene sammen med kartleser Roger Eilertsen, og står med 72 poeng. Tredjeplassen er det Geir Helge Frøslid fra NMK Fluberg som har. Sammen med kartleser Tom Andre Haldammen har han kjørt inn 38 poeng med sin Subaru Impreza.

I klassen for tohjulsdrevne biler inntil 2000 ccm er det Steve Røkland fra NMK Gardermoen som ligger på topp. Sammen med kartleser Veronica Engan har han tatt 71 poeng. I Rally Sørland debuterer de to med ny bil, en Peugeot 208 R2. Det er en type bil som aldri har vært kjørt i Norge tidligere.
På en andreplass ligger Petter Rolfsen fra NMK Modum & Sigdal. Han kjører en Renault Twingo R2 og har tatt 67 poeng sammen med kartleser Gøril Nørstebø Undebakke. På en tredjeplass ligger Sindre Furuseth fra NMK Gardermoen med sin Ford Fiesta ST. Han har kjørt inn 49 poeng sammen med kartleser Øyvind R. Beckstrøm.

I NM-klassen for firehjulsdrevne biler i nasjonal klasse er det Bjørn Bækkevold fra KNA Indre Ytre Østfold som topper med sin Mitsubishi Lancer. Han har tatt 69 poeng så langt sammen med kartleser Roar Sundsten.

Nasjonal klasse for tohjulsdrevne biler bør tiltrekke seg stor oppmerksomhet fra rallypublikummet på Sørlandet. Her er det Søren Snartemo fra NMK Konsmo som leder med sin BMW M3. Sammen med kartleser Arne Ingar Stulen fra NMK Hadeland har han kjørt inn 60 poeng i vinterens tre løp.

Men det er jevnt i denne klassen. På en andreplass ligger Jan Egil Halland fra NMK Nore & Uvdal med sin BMW M3. Han har kjørt inn 53 poeng sammen med kartleser Anders Nygård. På en tredjeplass ligger Tom Kristian Lien fra NMK Modum & Sigdal i en Volvo 940. Han har kona Hege Turvoll Lien i kartleserstolen, og de har kjørt inn 36 poeng.

I mesterskapet for kartleserne er det Torstein Eriksen som kjører med Frank Tore Larsen som topper 78 poeng. Otto Øvestad, som kjører med Trond Sveinsvoll, er på andreplass med 76 poeng. Roger Eilertsen, Anders Grøndals kartleser, ligger på 3. plass med 72 poeng.

Rally Sørland har start på Torvet i Kristiansand fredag kveld, der det også er målgang ett døgn senere. Løpets base er på Hotell Caledonien. Det er live rallyradio under hele løpet som kan høres på nett www.radiomotor.no

NRK1 sender fra løpet søndag kl. 23.50

Norges Bilsportforbund (NBF) organiserer all bilsport i Norge. Forbundet har 6 000 aktive lisensierte utøvere. 200 tilsluttede klubber arrangerer 400 billøp i året. NBF er en frivillig organisasjon og det meste av driften er basert på frivillighet. Sekretariatet består av 10 ansatte, og har kontor på Bryn i Oslo..